1- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران 2- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده: (15 مشاهده)
هدف: لکنت زبان یکی از شایعترین اختلالات روانی کلام است و پژوهشهای روانشناختی برای شناخت بهتر این اختلال ضروری است. هدف این پژوهش مقایسه مهار هیجانی، سیستمهای مغزی_رفتاری و اعتیاد به فضای مجازی در نوجوانان با و بدون لکنت زبان بود. روش: طرح پژوهش از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش تمامی نوجوانان مراجعهکننده به مراکز گفتار درمانی شهر گرگان در سال 1403 بودند. تعداد 80 نوجوان (40 نوجوان با لکنت زبان و 40 نوجوان دیگر) به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای مهار هیجانیراجر و نشوور (1987)، سیستمهای مغزی_رفتاری کارور و وایت (1994) و اعتیاد به فضای مجازی یانگ (1998) بود. دادهها با آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری و استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که نوجوانان با لکنت زبان در مقایسه با نوجوانان دیگر از مهار هیجانی، بازداری رفتاری و اعتیاد به فضای مجازی بیشتری دارند (05/0>P). همچنین در مهار خشم بین دو گروه نوجوانان با و بدون لکنت زبان تفاوت معنادار وجود نداشت (05/0<P). نتیجهگیری: تقویت مهارتهای تنظیم هیجان و سیستم فعالسازی رفتاری نوجوانان با لکنت زبان باعث کاهش اعتیاد به فضای مجازی و مشکلات بین فردی، اجتماعی و آموزشی این نوجوانان میشود.
Asghari A, Moshkani M. Comparison of Emotional Control, Brain-Behavioral Systems and Cyberspace Addiction in Adolescents with and without Stuttering. JOEC 2025; 25 (3) : 5 URL: http://joec.ir/article-1-2015-fa.html
اصغری آرزو، مشکانی محمد. مقایسه مهار هیجانی، سیستمهای مغزی_رفتاری و اعتیاد به فضای مجازی در نوجوانان با و بدون لکنت زبان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (3) :59-70