1- استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2- استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده: (363 مشاهده)
چکیده هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر توانبخشی شناختی رایانهای بر مهارتهای کلامی دانشآموزان با نقص ویژه یادگیری ریاضی بود. روش:این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و پیگیری دوماهه بود. از میان دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی با نقص ویژه یادگیری ریاضی شهر اهواز به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 40 نفر انتخاب و پس از همتاسازیبا جایگزینی تصادفی در گروههای آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 12 جلسهای 50 تا 60 دقیقهای برنامه آموزش نرمافزار توانبخشی شناختی کاپیتانلاگ (نسخه 2018) را بهشیوه انفرادی دریافت کردند درحالیکه به گروه گواه این برنامه آموزشی ارائه نشد. بهمنظور سنجش مهارتها کلامی دانشآموزان از آزمون رشد زبان (TOLD) استفاده شد. اطلاعات جمعآوریشده از راه آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری با استفاده از نسخه بیستوچهارم نرمافزار SPSSتجزیهوتحلیل شدهاند.یافتهها:توانبخشی شناختی رایانهای باعث شد که توانایی آزمودنیهای گروه آزمایش در مراحل پسآزمون و پیگیری در مقایسه با گروه گواه، در اکثریت مهارتهای کلامی ازجمله واژگان تصویری، واژگان ربطی، واژگان شفاهی، درک دستوری، تقلید جمله، تکمیل دستوری، تمایزگذاری کلمه و تحلیل واجی افزایش پیدا کرد (05/0>p)، ولی بین توانایی تولید کلمه گروههای آزمایش و گواه در مراحل پسآزمون و پیگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0<p).نتیجهگیری:یافتهها نشان میدهد که برنامه توانبخشی شناختی رایانهای بر رشد مهارتهای کلامی دانشآموزان با نقص ویژه یادگیری ریاضی مؤثر است و میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مناسب استفاده شود. واژههای کلیدی:توانبخشی شناختی رایانهای، مهارتهای کلامی، دانشآموزان، نقص ویژه یادگیری ریاضی.
Rezaei M, Shamsifar M, Rahmati S. The effect of computerized cognitive rehabilitation on verbal skills of students with specific mathematical learning disorder. JOEC 2024; 24 (3) : 5 URL: http://joec.ir/article-1-1924-fa.html
رضایی مریم، شسمیفر مریم، رحمتی صمد. تأثیر توانبخشی شناختی رایانهای بر مهارتهای کلامی دانشآموزان با نقص ویژه یادگیری ریاضی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (3) :63-77