[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1392 1392 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 45-55 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش آغازگری اجتماعی به کودکان اتیسم با استفاده از مدل‌سازی ویدئویی
خانم لیلا هوشیار محبوب* ، دکتر فریدون یاریاری، پاکدل مقدم
چکیده:   (933 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مدل­سازی ویدئویی برآموزش پیشگام شدن در موقعیتهای اجتماعی در کودکان مبتلا به اتیسم1 انجام گرفت. روش: طرح پژوهش از ­نوع تک آزمودنی به صورت چند خط پایهای با استفاده از افراد مختلف میباشد که با هفت آزمودنی مبتلا به اتیسم که به روش نمونه­گیری در دسترس از یکی از مدارس استثنایی شهر کرج با استفاده از آزمون کارز انتخاب شده بودند، اجرا گردید. در این پژوهش پس از نمایش فیلم ویدئویی طراحی شده به آزمودنیها، فیلم ثبت شده از جلسات آزمایشی با روش مشاهده و اندازه­گیری زمان تأخیر در رفتار پیشگام شدن در یک موقعیت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: با آموزش مدل­سازی ویدئویی ، مهارت پیشگام شدن در موقعیت اجتماعی در هر هفت کودک بهبود یافت. علاوه براین، کودکان در تقلید تکالیف خود از تقلید کلامی کمتر از تقلید حرکتی استفاده کردند. همچنین پیشگام شدن در یک رفتار اجتماعی در پنج کودک با تغییر نوع بازی بالا رفت. نتیجه‌گیری: مدل­سازی ویدئویی میتواند در جهت آموزش پیشگام شدن در موقعیتهای اجتماعی کودک اتیسم مؤثر باشد.

واژه‌های کلیدی: : اتیسم، مدل‌سازی ویدئویی، پیشگام شدن در موقعیتهای اجتماعی
متن کامل [PDF 570 kb]   (323 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hooshyar Mahboob L, Yaryari F, Moghadam P. Training Social Initiation to Children with Autism Utilizing a Video Modeling. JOEC. 2013; 13 (3) :45-55
URL: http://joec.ir/article-1-187-fa.html

هوشیار محبوب لیلا، یاریاری فریدون، مقدم پاکدل. آموزش آغازگری اجتماعی به کودکان اتیسم با استفاده از مدل‌سازی ویدئویی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (3) :45-55

URL: http://joec.ir/article-1-187-fa.html



دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3708