[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1392 1392 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 23-26 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای مهارت‌های بینایی-حرکتی در دانش‌آموزان سن دبستانی دارای افت شنوایی عمیق و عادی
خانم رویا شجاعی* ، دکتر سعید حسن‌زاده، خانم مژگان فرهبد
چکیده:   (983 مشاهده)

هدف: این پژوهش به منظور مقایسه مهارت­های بینایی- حرکتی در دانش­آموزان سن دبستانی دارای افت شنوایی عمیق و همسالان عادی اجرا شده است. روش: تحقیق حاضر در قالب طرح پس‌رویدادی و با استفاده از آزمون مهارت­های بینایی- حرکتی، نسخه بازبینی شده (گاردنر، 1995) صورت گرفت. به علت محدودیت دسترسی به دانش­آموزان با آسیب شنوایی عمیق، نمونه­ها از تمامی دانش‌آموزانی که واجد شرایط ورود به این پژوهش بودند، از دو مدرسه ناشنوایان پسرانه و دخترانه به تعداد 41 نفر (20 پسر و 21 دختر) انتخاب شده و به تعداد برابر از دانش­آموزان عادی از دو مدرسه ابتدایی پسرانه و دخترانه نمونه‌گیری به شکل تصادفی انجام شد. در مرحله بعد، آزمون فوق بر روی 82 نفر از دانش­آموزان با آسیب شنوایی عمیق و عادی 6 تا 12 ساله شهر کرج، اجرا گردید. یافته‌ها: تفاوت معناداری بین مهارت بینایی- حرکتی دانش­آموزان دارای افت شنوایی عمیق و عادی وجود دارد (01/0 P<). علاوه بر این، دو گروه در مهارت­های  بینایی- فضایی، تجزیه و تحلیل بینایی و یکپارچگی بینایی حرکتی نیز تفاوت معنادار داشتند (01/0P<). نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان می­دهد که یکی از حیطه‌­هایی که در کودکان با افت شنوایی عمیق ممکن است دچار اختلال باشد، مهارت بینایی- حرکتی و زیرمجموعه مهارت­های مرتبط با آن است. بنابراین بکارگیری روش­های ارزیابی جهت شناسایی نقاط ضعف دانش­آموزان در این زمینه و ارائه برنامه­‌های توانبخشی مناسب برای کودکان با آسیب شنوایی عمیق ضروری است.

واژه‌های کلیدی: افت شنوایی عمیق، مهارت بینایی- حرکتی
متن کامل [PDF 686 kb]   (257 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۴/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shojaei R, Hasanzadeh S, Farahbod M. Visual- motor Skills in School-aged Students with and without Profound Hearing Loss. JOEC. 2013; 13 (3) :23-26
URL: http://joec.ir/article-1-185-fa.html

شجاعی رویا، حسن‌زاده سعید، فرهبد مژگان. بررسی مقایسه‌ای مهارت‌های بینایی-حرکتی در دانش‌آموزان سن دبستانی دارای افت شنوایی عمیق و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (3) :23-26

URL: http://joec.ir/article-1-185-fa.html



دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638