[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 3 - ( 9-1404 ) ::
جلد 25 شماره 3 صفحات 16-7 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی‌درمانی کودک محور بر توجه مشترک کودکان طیف اوتیسم
مهدیه صالحی کمرودی*1 ، عزت الله احمدی2 ، مهران سلیمانی2
1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2- استاد یار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده:   (12 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی بازی‌درمانی کودک محور بر توجه مشترک کودکان طیف اوتیسم انجام شد. به این منظور از روش تجربی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون تک گروهی استفاده شد. مواد و روش: جامعه آماری شامل تعدادی از کودکان 7 تا 9 ساله مبتلابه اختلال طیف اوتیسم شهر سمنان در سال تحصیلی 1401 -1400 بودند؛ پس از انتخاب مدرسه موردنظر، 13 نفر از دانش آموزان که دارای ملاک پژوهش بودند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. پیش از انجام مداخله و پس‌ازآن، از دانش­آموزان آزمون گرفته شد تا میزان اثربخشی بازی‌درمانی موردبررسی قرار گیرد. برای سنجش توجه اشتراکی از کار برگ ثبت مقوله‌های توجه اشتراکی بین آزمونگر- کودک استفاده گردید. همچنین در این پژوهش نمره هوش این کودکان بررسی شد. دامنه نمره هوش‌بهر کلی در آزمون هوش وکسلر چهار تجدیدنظر شده از 89 تا 101 بود که میانگین و انحراف استاندارد هوش‌بهر کلی آنان 77/3 ± 54/95 بوده است. بافته‌ها: یافته‌های این پژوهش با استفاده از روش آماری تی جفت شده نشان می‌دهد با اجرای بازی‌درمانی کودک محور بر کودک اوتیسم در جلسات پایانی بازی‌درمانی از نسبت آغازگری توجه مشترک آزمونگر (اجراکننده بازی‌درمانی کودک محور) کاسته شده است و آغازگری توجه مشترک کودک اوتیسم افزایش‌یافته است به‌طوری‌که در آخرین جلسه بازی‌درمانی کودک محور آغازگری توجه مشترک به حالات متوسط 50% برای آزمونگر و 50% برای کودک اوتیسم نزدیک شده است. نتیجه‌گیری: بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت بازی‌درمانی کودک محور آغازگری توجه مشترک را در کودکان طیف اوتیسم افزایش می‌دهد و ادامه توجه مشرک را بهبود می‌بخشد.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: اوتیسم، بازی‌درمانی، توجه مشترک
متن کامل [PDF 348 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/24 | پذیرش: 1404/7/30 | انتشار: 1404/10/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi Komroodi M. The effectiveness of child-centered rehabilitation therapy on the joint attention of children with autism spectrum. JOEC 2025; 25 (3) : 1
URL: http://joec.ir/article-1-1827-fa.html

صالحی کمرودی مهدیه، احمدی عزت الله، سلیمانی مهران. اثربخشی بازی‌درمانی کودک محور بر توجه مشترک کودکان طیف اوتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (3) :7-16

URL: http://joec.ir/article-1-1827-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 3 - ( 9-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4732