[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1392 1392 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 15-24 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش حافظۀ کاری واجی بر افزایش میانگین طول گفته در کودکان با آسیب زبانی ویژه
رقیه اسدی گندمانی* ، دکتر حمید علیزاده، آقای علی عربانی دانا
دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (1160 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی برنامه­ای مداخله­ای در زمینۀ آموزش حافظۀ کاری واجی و بررسی تأثیر آن بر افزایش میانگین طول گفته به­مثابۀ شاخصی از رشد زبان است. روش: روش پژوهش، طرح آزمایشی از نوع تک­آزمودنی بود. نمونه‏های مورد بررسی، 4 کودک با آسیب زبانی ویژه بودند که با روش نمونه‏گیری در دسترس از بین جامعۀ آماری این کودکان در شهر تهران، انتخاب شدند و به مدت 10 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. میانگین طول گفته در مرحلۀ خط پایه 3 بار و در مرحلۀ درمانی، 5 بار اندازه­گیری و تغییرات آن بررسی شد. یافته­ها: یافته­ها نشان می­دهد که بین میانگین طول گفتۀ‏ این کودکان، پیش از ورود به برنامۀ آموزشی و پس از آن تفاوت دارد. نتیجه­گیری: برنامۀ آموزشی در زمینۀ حافظۀ کاری واجی بر افزایش میانگین طول گفته در کودکان با آسیب زبانی ویژه تأثیر دارد؛ و  این روش می­تواند به­مثابۀ یکی از راهکارهای درمانی در جهت کاهش مشکلات زبانی کودکان با آسیب زبانی ویژه به­کار رود.

واژه‌های کلیدی: حافظۀ کاری واجی، آسیب زبانی ویژه، میانگین طول گفته
متن کامل [PDF 549 kb]   (340 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۱/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۰/۹ | انتشار: ۱۳۹۲/۳/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi Gandomani R, Alizadeh H, Arabani Dana A. Impact of Phonological Working Memory Training on Increasing Mean Length of Utterance in Children with Special Language Impairment. JOEC. 2013; 13 (1) :15-24
URL: http://joec.ir/article-1-177-fa.html

اسدی گندمانی رقیه، علیزاده حمید، عربانی دانا علی. تأثیر آموزش حافظۀ کاری واجی بر افزایش میانگین طول گفته در کودکان با آسیب زبانی ویژه. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (1) :15-24

URL: http://joec.ir/article-1-177-fa.html



دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3741