1- دانشگاه علامه طباطبایی 2- پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش- پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده: (4237 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی برنامهای مداخلهای در زمینۀ آموزش حافظۀ کاری واجی و بررسی تأثیر آن بر افزایش میانگین طول گفته بهمثابۀ شاخصی از رشد زبان است. روش: روش پژوهش، طرح آزمایشی از نوع تکآزمودنی بود. نمونههای مورد بررسی، 4 کودک با آسیب زبانی ویژه بودند که با روش نمونهگیری در دسترس از بین جامعۀ آماری این کودکان در شهر تهران، انتخاب شدند و به مدت 10 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. میانگین طول گفته در مرحلۀ خط پایه 3 بار و در مرحلۀ درمانی، 5 بار اندازهگیری و تغییرات آن بررسی شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که بین میانگین طول گفتۀ این کودکان، پیش از ورود به برنامۀ آموزشی و پس از آن تفاوت دارد. نتیجهگیری: برنامۀ آموزشی در زمینۀ حافظۀ کاری واجی بر افزایش میانگین طول گفته در کودکان با آسیب زبانی ویژه تأثیر دارد؛ و این روش میتواند بهمثابۀ یکی از راهکارهای درمانی در جهت کاهش مشکلات زبانی کودکان با آسیب زبانی ویژه بهکار رود.
Asadi Gandomani R, Alizadeh H, Arabani Dana A. Impact of Phonological Working Memory Training on Increasing Mean Length of Utterance in Children with Special Language Impairment. JOEC 2013; 13 (1) :15-24 URL: http://joec.ir/article-1-177-fa.html
اسدی گندمانی رقیه، علیزاده حمید، عربانی دانا علی. تأثیر آموزش حافظۀ کاری واجی بر افزایش میانگین طول گفته در کودکان با آسیب زبانی ویژه. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (1) :15-24