[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 21-32 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آرامش‌آموزی در کاهش اضطراب و افسردگی مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی
رقیه محمدی قره قوزلو* ، دکتر غلامرضا گلمحمدنژاد، دکتر غلامحسین جوانمرد
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
چکیده:   (1163 مشاهده)

هدف: داشتن فرزند کم­توان ذهنی، موجب استرس در محیط خانواده می­شود که تأثیر آن می­تواند به‌­صورت اضطراب و افسردگی در مادر متجلی شود. تحقیق حاضر، با هدف بررسی تأثیر آرامش­آموزی در کاهش اضطراب و افسردگی مادران دارای کودک کم­توان ذهنی انجام گرفت. روش: این تحقیق یک مطالعه نیمه­آزمایشی با طرح دو گروهی ناهمسان با پیش­آزمون و پس­آزمون است که در آن، ابتدا 20 نفر از مادرانی که قادر به شرکت مستمر در کلاسهای آرامش­آموزی بودند، به­عنوان گروه آزمایش و سپس 20 نفر از مادران از طریق همتاسازی با گروه آزمایش به لحاظ پارامترهایی مانند میزان اضطراب و افسردگی، سطح سواد، سطح تحصیلات، شدت کم­توانی ذهنی فرزند، به­عنوان گروه گواه انتخاب شدند. تمرینات گروهی آرامش­آموزی به­مدت دو ماه، سه روز در هفته، برای گروه آزمایش انجام گرفت. اطلاعات درباره اضطراب و افسردگی مادران هر دو گروه، به کمک پرسشنامه­های اضطراب بک و افسردگی بک-II در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون، کسب شد. داده­ها با تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته­‌ها: نتایج تحلیلها نشان دادند که انجام تمرینات آرامش هم برای کاهش علایم اضطراب مادران (001/0P< ; 45، 1=df، 7/57=F) و هم برای کاهش علائم افسردگی مادران (001/0P< ; 45، 1=df، 2/51=F) مؤثر واقع شده است. نتیجه‌گیری: در کل این تحقیق نشان داد که تکنیک آرامش­آموزی کوتاه طراحی­شده در این آزمایش، توانست اضطراب و افسردگی مادران شرکت­کننده در این آزمایش را کاهش دهد.

واژه‌های کلیدی: آرامش‌آموزی، اضطراب، افسردگی، مادران، کودک کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 427 kb]   (633 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۱۰/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۱/۸/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Garegozlo R, Golmohammadnejad G, Javanmard G H. The Effect of Relaxation Training on Reducing Anxiety and Depression in Mothers of Children with Intellectual Disabilities. JOEC. 2013; 12 (4) :21-32
URL: http://joec.ir/article-1-170-fa.html

محمدی قره قوزلو رقیه، گلمحمدنژاد غلامرضا، جوانمرد غلامحسین. تأثیر آرامش‌آموزی در کاهش اضطراب و افسردگی مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (4) :21-32

URL: http://joec.ir/article-1-170-fa.html



دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764