1- دانشگاه اصفهان 2- دانشگاه اصفهان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص 3- دانشگاه متخصصان بهداشت راکی مونتین، ایالات متحده
چکیده: (1347 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی شکوفایی پرما بر کیفیت زندگی نوجوانان با آسیب شنوایی انجام شده است. روش: روش انجام پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه نوجوانان با آسیب شنوایی 14-17 ساله شهرستان کاشان بودند. 28 نوجوان با آسیب شنوایی با روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (13 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) در برنامه آموزشی شکوفایی پرما شرکت کردند درحالیکه گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی دریافت نکردند و در فهرست انتظار ماندند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه کیفیت زندگی نوجوانان سختشنوا و ناشنوا (2011) بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کووواریانس چندمتغیری استفاده شد که با بهکارگیری نرمافزار بسته آماری در علوم اجتماعی (نسخه 26) تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد برنامه آموزشی شکوفایی پرما بر مؤلفههای پذیرش و حمایت از خود، برچسب و شرم ادراکشده و مشارکت در نوجوانان با آسیب شنوایی تأثیر مثبت و معناداری داشت (0001/0 = P) و با توجه به مجذور اتا بهترتیب 65، 86 و 55 درصد تغییرات به علت اثر مداخله بود. نتیجهگیری: بنابراین میتوان بهمنظور بهبود کیفیت زندگی در نوجوانان با آسیب شنوایی از برنامه آموزشی شکوفایی پرما بهره برد.
Siadatian Arani S H, Ashori M, Faramarzi S, Norouzi G, Spencer L J. Investigating the Effect of PERMA Flourishing Educational Program on the Quality of Life of Adolescents with Hearing Impairment. JOEC 2022; 22 (4) : 6 URL: http://joec.ir/article-1-1654-fa.html
سیادتیان آرانی سید حسین، عاشوری محمد، فرامرزی سالار، نوروزی قاسم، اسپنسر لیندا جی. تآثیر برنامه آموزشی شکوفایی پرما بر کیفیت زندگی نوجوانان با آسیب شنوایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (4) :57-68