1- دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی؛ نویسنده مسئول، تهران، ایران 2- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران 3- دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 4- استاد ممتاز، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران 5- استادیار گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (1418 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف تعیین «روایی تشخیصی نسخه پنجم تکمیلی مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری استان مازندران» انجام شد. سؤال اصلی پژوهش به این ترتیب مطرح میشود که آیا نسخه پنجم تکمیلی مقیاسهای هوش وکسلر کودکان در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری استان مازندران روایی تشخیصی دارد؟ روش روش پژوهش حاضر، در حیطه مطالعههای روانسنجی جای گرفت که زیرمجموعه روش پژوهش روششناختی است.جامعه پژوهش را تمامی دانشآموزان استان مازندران که در دوره اول ابتدایی (کلاس اول، دوم و سوم) در سال تحصیلی 97-98 مشغول به تحصیل میباشند و بهعنوان دانشآموزان با ناتوانی یادگیری در مراکز خصوصی و دولتی تحت پوشش خدمات آموزشی- درمانی قرار دارند، تشکیل میدهند کهبا استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 240 نفر از دانشآموزان ناتوان یادگیری بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش نسخه پنجم تکمیلی مقیاس هوشی وکسلر کودکان است که روایی و اعتبار مطلوبی دارد. مدل آماری استفادهشده در پژوهش حاضر برای تعیین روایی تشخیصی، روش فاصله اطمینان است. یافتهها: درنهایت، یافتههای پژوهش نشان داد که آزمونهای «ظرفیت فضایی مستقیم»، «ظرفیت فضایی معکوس» و «یادآوری جملات»در دانشآموزان ناتوان یادگیری، روایی تشخیصی داشته است. نتیجهگیری: نسخه پنجم تکمیلی مقیاسهای هوش وکسلر کودکانمیتواند دانشآموزان ناتوان یادگیری را از دیگر دانشآموزان تشخیص دهد.
Diagnostic Validity of the Fifth Integrated Version of Wechsler’s IQ Scale for Children with Learning Disabilities. JOEC 2022; 22 (4) : 2 URL: http://joec.ir/article-1-1555-fa.html