[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 69-78 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش ارز‌شها در کتاب‌های درسی دینی دوره‌ پیش‌حرفه‌ای: بررسی وضعیت موجود و ارائه راهکارهایی برای وضعیت مطلوب
آقای رامین نوظهوری پهرآباد* ، خانم سمیه رسولی
چکیده:   (966 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت موجود آموزش ارزشها در کتابهای درسی دینی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و تعیین میزان هم‌خوانی آن با وضعیت مطلوب در راستای بهبود وضعیت است. روش: پژوهش حاضر، از نوع زمینه‌یابی است. نخست پیشینه و مبانی نظری آموزش ارزشها، و همچنین اهداف دوره پیش‌حرفه‌ای استثنایی نظام آموزش‌ و پرورش کشورمان برای استنباط و استخراج حیطه‌ها و مؤلفه‌های اساسی ارزشهای اسلامی بررسی شدند و ارزشهای دینی در پنج مقوله شامل: ارزشهای اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی طبقه‌بندی شداند؛ سپس کتابهای دینی دوره‌ پیش‌حرفه‌ای استثنایی تحلیل شد و میزان چگونگی توجه به هر یک از حیطه‌ها و مؤلفه‌های ارزشهای اسلامی از این کتابها استخراج گردید. جامعه و نمونه‌ی آماری این پژوهش را کل کتابهای تعلیمات دینی دوره‌ پیش‌حرفه‌ای تشکیل می‌دهند که در سال تحصیلی1389- 1388 توسط سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تدوین شده است. برای تجزیه و تحلیل نتایج به‌دست آمده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافته‌ها: در محتوای کتابهای درسی دینی دوره‌ پیش‌حرفه‌ای، ارزشهای عبادی 86/32% ارزشهای اعتقادی 65/27% ، ارزشهای اخلاقی 76/25% ، ارزشهای اجتماعی 82/11% و ارزشهای اقتصادی 89/1% را به خود اختصاص می‌دهند. نتایج آزمونهای آماری نیز نشان‌ می‌دهند کتابهای درسی از نظر توجه متوازن به حیطه‌های ارزشی باهم تفاوت معناداری دارند. نتیجه‌گیری: وضعیت فعلی، آموزش ارزشها درکتابهای تعلیمات دینی دوره‌ پیش‌حرفه‌ای از جامعیت و شمول مجموعه‌ ارزشهای اسلامی به دور است؛ بنابراین با توجه به اهمیت تربیت دینی دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود ، محتوای کتابهای مورد نظر با توجه به اصول سازمان‌دهی محتوا بازنگری و با رعایت اصل توازن تدوین شود.

واژه‌های کلیدی: : دوره‌ پیش‌حرفه‌ای، ارزشهای دینی، کتابهای دینی، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 530 kb]   (7 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۹/۱۲/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۱/۲/۵ | انتشار: ۱۳۹۱/۳/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nozhouri R, Rasouli S. Values Education in Pre-Professional Level of Religion Textbooks: Strategies towards Desired Situation through a Review of the Status Quo. JOEC. 2012; 12 (1) :69-78
URL: http://joec.ir/article-1-146-fa.html

نوظهوری پهرآباد رامین، رسولی سمیه. آموزش ارز‌شها در کتاب‌های درسی دینی دوره‌ پیش‌حرفه‌ای: بررسی وضعیت موجود و ارائه راهکارهایی برای وضعیت مطلوب. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (1) :69-78

URL: http://joec.ir/article-1-146-fa.html



دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638