[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1392 1392 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 30-21 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین برنامۀ آموزشی - روان شناختی
نرگس چیمه*1 ، کارینه طهماسیان1 ، حمیدرضا پوراعتماد2 ، هاله افقی3 ، زهره احمدآبادی3
1- پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشکده روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی
3- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (4572 مشاهده)

هدف: هدف از انجام پژوهش، تهیه یک برنامۀ آموزشی- روان شناختی "زندگی سازگار با اتیسم" برای والدین و بررسی اثربخشی آن بر کاهش علائم اتیسم در کودکان مبتلا به این اختلال و بهبود کیفیت زندگی مادران آنها بود. روش: در این پژوهش، 50  نفر از مادران کودکان مبتلا به اتیسم (24 نفر در گروه مداخله و 26 نفر در گروه گواه) مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه مداخله در ده جلسۀ آموزشی گروهی دو ساعته شرکت کردند و گروه گواه هیچ مداخله­ای دریافت نکردند. اثربخشی این مداخله در دو زمان پیش­آزمون و پس­آزمون توسط مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و چک لیست ارزیابی درمان اتیسم آزمون شد. یافته‌­ها: این مداخله بطور معنی‌داری علائم اتیسم کودکان (بجز بهداشت جسمی و رفتاری) و نمرۀ کل آزمون کیفیت زندگی مادران را بهبود بخشید.  نتیجه‌گیری:  برنامۀ "زندگی سازگار با اتیسم " با افزایش آگاهی و سازگاری و ارائۀ راهکارهای انطباق بیشتر مادران با مشکلات رایج کودکان مبتلا به اتیسم، به کاهش مشکلات مادران، بهبود کیفیت زندگی و برخی نشانه­های اتیسم منجر می­شود.

واژه‌های کلیدی: زندگی سازگار با اتیسم، کیفیت زندگی، مداخله
متن کامل [PDF 792 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/4/3 | پذیرش: 1391/3/4 | انتشار: 1392/6/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chimeh N, Tahmasian K, Pouretemad H R, Ofoghi H, Ahmadabadi Z. Development of the Psycho-educational Program of “Living Adjusted with Autism” and Its Effectiveness on Limiting the Autistic Symptoms in Children and their Mothers’ Life Quality. JOEC 2013; 13 (2) :21-30
URL: http://joec.ir/article-1-135-fa.html

چیمه نرگس، طهماسیان کارینه، پوراعتماد حمیدرضا، افقی هاله، احمدآبادی زهره. تدوین برنامۀ آموزشی - روان شناختی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (2) :21-30

URL: http://joec.ir/article-1-135-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4713