[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 77-92 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی‌درمانی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش هوش هیجانی کودکان دارای اختلال حسی حرکتی
میتراسادات میرمحمدی1، زیبا ایرانی برقی*2
1- اداره آموزش و پرورش
2- استاد و عضو هیِت علمی دانشگاه پیام نورتهران جنوب
چکیده:   (2507 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی‌درمانی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش هوش هیجانی کودکان دارای اختلال حسی- حرکتی مقطع ابتدایی شهر اراک بود. روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری 2 ماهه می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان دارای اختلالات حسی و حرکتی 8 تا 11 ساله شهر اراک که در سال تحصیلی 98-1397 خدمات آموزشی و توانبخشی دریافت می‌کردند، تشکیل می‌‌دهند (150= N). برای نمونه گیری 26 نفر از دانش‌آموزان دارای اختلالات حسی و حرکتی که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده با توجه به ملاک‌های ورود و خروج ‌به‌عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگذاری شدند. گروه آزمایش تحت مداخله هشت‌جلسه‌ای بازی‌درمانی به شیوه جلسه‌های گروهی 70 دقیقه‌ای  هفتگی قرار گرفت و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. در این پژوهش به منظور جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس اضطراب اجتماعی واتسون و فرند و پرسشنامه هوش هیجانی شیرینگ استفاده شد. برای انجام تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس با اندازه‌گیری مکرر نشان داد که بازی‌درمانی می‌‌‌تواند موجب کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش هوش هیجانی کودکان دارای اختلال حسی- حرکتی شود (001/0P). نتیجه‌گیری: این نتایج، کاربردهای بالینی مستقیم و ضمنی مهمی‌ در زمینه پیشگیری و بهبود هوش هیجانی و کاهش اضطراب اجتماعی کودکان کم‌توان جسمی‌‌- حرکتی دارد.
واژه‌های کلیدی: بازی‌درمانی، اضطراب اجتماعی، هوش هیجانی، کودکان، اختلال حسی- حرکتی.
متن کامل [PDF 1393 kb]   (819 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/7/28 | پذیرش: 1399/3/31 | انتشار: 1399/12/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effectiveness of Play on Reducing Social Anxiety and Increasing the Emotional Insight of Children with Impairment Sensory-motor. JOEC 2021; 20 (4) :92-77
URL: http://joec.ir/article-1-1190-fa.html

میرمحمدی میتراسادات، ایرانی برقی زیبا. اثربخشی بازی‌درمانی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش هوش هیجانی کودکان دارای اختلال حسی حرکتی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (4) :92-77

URL: http://joec.ir/article-1-1190-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710