1- اداره آموزش و پرورش 2- استاد و عضو هیِت علمی دانشگاه پیام نورتهران جنوب
چکیده: (2507 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیدرمانی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش هوش هیجانی کودکان دارای اختلال حسی- حرکتی مقطع ابتدایی شهر اراک بود. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری 2 ماهه میباشد. جامعه آماری این پژوهشرا کلیه کودکان دارای اختلالات حسی و حرکتی 8 تا 11 ساله شهر اراک که در سال تحصیلی 98-1397 خدمات آموزشیوتوانبخشی دریافت میکردند، تشکیل میدهند (150= N). برای نمونه گیری 26 نفر از دانشآموزان دارای اختلالات حسی و حرکتی که به روش نمونهگیری تصادفی ساده با توجه به ملاکهای ورود و خروج بهعنوان نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگذاری شدند. گروه آزمایش تحت مداخله هشتجلسهایبازیدرمانی به شیوه جلسههای گروهی 70 دقیقهای هفتگی قرار گرفت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. در این پژوهش به منظور جمعآوری دادهها از مقیاس اضطراب اجتماعی واتسون و فرند و پرسشنامه هوش هیجانی شیرینگ استفاده شد. برای انجام تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که بازیدرمانی میتواند موجب کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش هوش هیجانیکودکان دارای اختلال حسی- حرکتی شود (001/0≥P). نتیجهگیری: این نتایج، کاربردهای بالینی مستقیم و ضمنی مهمی در زمینه پیشگیری و بهبود هوش هیجانی و کاهش اضطراب اجتماعی کودکان کمتوان جسمی- حرکتی دارد.
Effectiveness of Play on Reducing Social Anxiety and Increasing the Emotional Insight of Children with Impairment Sensory-motor. JOEC 2021; 20 (4) :92-77 URL: http://joec.ir/article-1-1190-fa.html
میرمحمدی میتراسادات، ایرانی برقی زیبا. اثربخشی بازیدرمانی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش هوش هیجانی کودکان دارای اختلال حسی حرکتی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (4) :92-77