[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 3 - ( 9-1395 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 5-14 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی برنامه هوش موفق استرنبرگ بر حافظه فعال وکارکردهای اجرایی کودکان تیزهوش دبستانی
مژگان شوشتری، دکتر مختار ملک پور* ، دکتر احمد عابدی، دکتر امیر قمرانی
دانشگاه اصفهان
چکیده:   (1524 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه هوش موفق استرنبرگ بر حافظه فعال و کارکردهای اجرایی کودکان تیزهوش دبستانی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان پسر تیزهوش شهر اصفهان در سال تحصیلی 1394-1395 بود. روش: به این منظور 30 نفر از دانش‌آموزان پسر تیزهوش از طریق نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش وکنترل گمارده شدند (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل). برنامه هوش موفق استرنبرگ روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار مورد استفاده این پژوهش شامل نرم‌افزار سنجش حافظه کاری و پرسش‌نامه (سیاهه) رتبه‌بندی کارکردهای اجرایی برای کودکان دبستانی (ای بریف- پی) بود. برای تحلیل داده‌های این پژوهش از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش برنامه هوش موفق استرنبرگ بر کارکردهای اجرایی و سازمان‌دهی رفتاری- هیجانی کودکان تیزهوش مؤثر است و بر حل مسئله- برنامه‌ریزی این کودکان تأثیری ندارد. نتیجه‌گیری: برنامه هوش موفق استرنبرگ می‌تواند به‌عنوان یک روش مداخله‌ای در بهبود کارکردهای اجرایی و حافظه فعال کودکان استفاده شود. 

واژه‌های کلیدی: هوش موفق استرنبرگ، کارکردهای اجرایی، حافظه فعال، تیزهوش
متن کامل [PDF 183 kb]   (657 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigating the Effectiveness of Sternberg's Successful Intelligence Program on Working Memory and Executive Functions of Sharp-Witted Primary School Students. JOEC. 2016; 16 (3) :5-14
URL: http://joec.ir/article-1-102-fa.html

شوشتری مژگان، ملک پور مختار، عابدی احمد، قمرانی امیر. بررسی اثربخشی برنامه هوش موفق استرنبرگ بر حافظه فعال وکارکردهای اجرایی کودکان تیزهوش دبستانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (3) :5-14

URL: http://joec.ir/article-1-102-fa.html



دوره 16، شماره 3 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790