[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 3 - ( 9-1403 ) ::
جلد 24 شماره 3 صفحات 100-91 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر حل‌مسئله دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی
فاطمه نیکخو1 ، محمد راسخی نژاد*1 ، سعید رضایی1
1- دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (301 مشاهده)
چکیده
هدف:دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی اغلب مشکلات عمده را در مهارت‌های حل‌مسئله نشان می‌دهند که پیامد‌های جدی برای عملکرد تحصیلی و اجتماعی آن‌ها دارد. لذا تلاش‌های رو به رشدی برای بهبود این مهارت صورت گرفته است و پژوهش حاضر نیز با هدف اثر بخشی آموزش هوش‌هیجانی بر حل‌مسئله دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی انجام شد. روش‌: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه چهارم و پنجم ابتدایی مبتلا اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی شهر تهران بودند و نمونه پژوهش حاضر از بین دانش آموزان مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره آوای رهایی و کسری به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، آزمودنی‌های گروه آزمایشی برنامه آموزش هوش‌هیجانی را به مدت 10 جلسه دریافت کردند و آزمودنی‌های گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. تمامی آزمودنی‌ها قبل و بعد از آموزش با استفاده از پرسشنامه حل‌مسئله هپنر و پترسون مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: پس از برگزاری جلسات آموزش هوش هیجانی، افزایش معناداری در نمره حل‌مسئله دانش‌آموزان با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی مشاهده شد.نتیجه گیری: برنامه آموزش هوش هیجانی مداخله‌‌ای موثر برای بهبود مهارت‌ حل‌مسئله در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی است.
 
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: حل‌مسئله، هوش هیجانی، دانش‌آموزان، اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی
متن کامل [PDF 1602 kb]   (219 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/6 | پذیرش: 1403/8/28 | انتشار: 1403/11/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nikkhoo F, rasekhi nejad M, rezayi S. Effectiveness of emotional intelligence training on problem-solving of students with attention-deficit/hyperactivity disorder. JOEC 2024; 24 (3) : 7
URL: http://joec.ir/article-1-1853-fa.html

نیکخو فاطمه، راسخی نژاد محمد، رضایی سعید. اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر حل‌مسئله دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (3) :91-100

URL: http://joec.ir/article-1-1853-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 3 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4704