چکیده هدف:دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی اغلب مشکلات عمده را در مهارتهای حلمسئله نشان میدهند که پیامدهای جدی برای عملکرد تحصیلی و اجتماعی آنها دارد. لذا تلاشهای رو به رشدی برای بهبود این مهارت صورت گرفته است و پژوهش حاضر نیز با هدف اثر بخشی آموزش هوشهیجانی بر حلمسئله دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه چهارم و پنجم ابتدایی مبتلا اختلال نقص توجه/بیشفعالی شهر تهران بودند و نمونه پژوهش حاضر از بین دانش آموزان مراجعهکننده به مراکز مشاوره آوای رهایی و کسری به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، آزمودنیهای گروه آزمایشی برنامه آموزش هوشهیجانی را به مدت 10 جلسه دریافت کردند و آزمودنیهای گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. تمامی آزمودنیها قبل و بعد از آموزش با استفاده از پرسشنامه حلمسئله هپنر و پترسون مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها: پس از برگزاری جلسات آموزش هوش هیجانی، افزایش معناداری در نمره حلمسئله دانشآموزان با اختلال نقص توجه/بیشفعالی مشاهده شد.نتیجه گیری: برنامه آموزش هوش هیجانی مداخلهای موثر برای بهبود مهارت حلمسئله در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی است.
nikkhoo F, rasekhi nejad M, rezayi S. Effectiveness of emotional intelligence training on problem-solving of students with attention-deficit/hyperactivity disorder. JOEC 2024; 24 (3) : 7 URL: http://joec.ir/article-1-1853-fa.html
نیکخو فاطمه، راسخی نژاد محمد، رضایی سعید. اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر حلمسئله دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (3) :91-100