1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران 2- گروه روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران 3- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت، مرودشت، ایران
چکیده: (1889 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیدرمانی آدلری بر کاهش اضطراب اجتماعی و کمالگرایی ناسازگارانه کودکان دارای لکنت زبان بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح آن پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی کودکان 8 تا 12 ساله دارای لکنتزبان مراجعهکننده به مراکز گفتار درمانی شهر شیراز در سال تحصیلی 97-98 بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل 24 نفر از کودکان دارای لکنتزبان که از نظر اضطراب اجتماعی و کمالگرایی ناسازگار در مرز بالینی قرار داشتند، بودند؛ به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس اضطراب اجتماعی لایبوویتز (2003) و کمالگرایی چندبُعدی فراست و همکاران (1990) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. محتوای جلسهها براساس بازیدرمانی آدلری تهیه شد. دادهها نیز با روشهای آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرههای اضطراب اجتماعی و کمالگرایی ناسازگار و مؤلفههای آن گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری پیدا کرده است. نتیجهگیری: بنابراین بازیدرمانی آدلری در کاهش اضطراب اجتماعی و کمالگرایی ناسازگار کودکان دارای لکنتزبان مؤثر بوده است.
Barzegar E, Bostanipoor A, Fotoohabady K. Effectiveness of Adlerian Play Therapy on Reduction of Social Anxiety and Maladaptive Perfectionism in Children with Stuttering. JOEC 2021; 21 (2) : 7 URL: http://joec.ir/article-1-1405-fa.html
برزگر اسماعیل، بوستانی پور علیرضا، فتوح آبادی خدیجه. اثربخشی بازیدرمانی آدلری بر اضطراب اجتماعی و کمالگرایی ناسازگارانه کودکان دارای لکنتزبان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (2) :89-100