[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 93-104 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی روش آموزشی سینا و ترکیب واج ها در اصلاح نارسانویسی کودکان دارای اختلال یادگیری پایه دوم و سوم ابتدائی
لیلا جعفری، محمد مهرادصدر، زهرا دهقانی احمدآباد*
دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (898 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی روش سینا و ترکیب واج‌ها در اصلاح نارسانویسی کودکان دارای اختلال یادگیری پایه دوم و سوم ابتدائی بود.
روش: پژوهش از نوع آزمایشی و طرح پژوهش پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری شامل تمام دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری پایه دوم و سوم ابتدایی شهرستان تبریز بود که 45 نفر از آن‌ها به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و به‌صورت تصادفی در سه گروه جایگذاری شدند (15 نفر در گروه مداخله به روش سینا، 15 نفر در گروه مداخله به روش ترکیب واج‌ها و 15 نفر در گروه کنترل بدون مداخله). آزمون دیکته نویسی سیف نراقی و نادری و آزمون هوش ریون بر روی کودکان اجرا شد. گروه‌های آزمایش در 15جلسه­ی 45 دقیقه‌ای در عرض 3 ماه مورد مداخله قرار گرفتند و بر روی گروه کنترل مداخله‌ای صورت نگرفت. در پایان مداخلات مجدداً آزمون دیکته بروی دانش‌آموزان انجام گرفت و نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که میان گروه‌های آزمایش و کنترل در نمرات پس‌آزمون تفاوت معنادار وجود دارد (0/001Sig=). نتایج آزمون تعقیبی LSD نیز نشان داد که بین نمرات پس‌آزمون در گروه ترکیب واج‌ها و نمرات پس‌آزمون در گروه سینا تفاوت معنادار وجود دارد (0/01Sig=).
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­ های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که هر دو روش آموزشی سینا و ترکیب واج­ها در بهبود عملکرد کودکان نارسانویس اثربخش است، با این حال روش ترکیب واج­ ها در کمک به حل مشکلات این کودکان موثرتر است.
واژه‌های کلیدی: نارسا نویسی، روش آموزشی سینا، روش ترکیب واج‌ها
متن کامل [PDF 250 kb]   (394 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/14 | پذیرش: 1398/6/11 | انتشار: 1398/10/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari L, Mehradsadr M, Dehghani Ahmadabad Z. The comparison of effectiveness of Sina educational and phonemics combination methods in dysgraphia correction in children with learning disabilities in primary and secondary grade in Tabriz city.. JOEC. 2019; 19 (3) :93-104
URL: http://joec.ir/article-1-1013-fa.html

جعفری لیلا، مهرادصدر محمد، دهقانی احمدآباد زهرا. مقایسه اثربخشی روش آموزشی سینا و ترکیب واج ها در اصلاح نارسانویسی کودکان دارای اختلال یادگیری پایه دوم و سوم ابتدائی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (3) :93-104

URL: http://joec.ir/article-1-1013-fa.html



دوره 19، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4218