فصلنامه کودکان استثنایی- آماده‌ انتشار‌ برای‌ شماره‌های‌ آتی
مقالات آماده انتشار

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1401/12/6 | 
فایل کلی مقاله

سنتز پژوهی درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم
معصومه واحد مطلق، دکتر مریم صفر نواده*، دکتر مرتضی سمیعی زفرقندی
چکیده
هدف: این تحقیق، مطالعه نظام­مند برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی  دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم است. در این تحقیق، یک برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی  از تمام جوانب مورد بررسی قرار گرفته است. روش: رویکرد پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد فرا ترکیب می­باشد. برای یافتن ویژگی­ها و مؤلفه­های برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی، پژوهش­های اخیر با روشی نظام­مند انتخاب شده­اند. جامعه مورد مطالعه تحقیقات انجام شده از پژوهش­های ۱۵سال اخیر است که طی واکاوی محتوایی، دسته بندی و غربالگری انجام گرفته و در حدود ۳۱ پژوهش واجد شرایط و معیارهای مد نظر، بصورت هدفمند انتخاب شده، کد گذاری و طبقه­ بندی صورت گرفته و الگوها، پایه ­های نظری و مضامین اصلی استخراج شدند. یافته­ها: با استفاده از تحلیل محتوا چهار بعد شناسایی شد که شامل دوازده زیر طبقه به شکل بعد رویکردهای برنامه درسی در چهار زیر طبقه، بعد اهداف برنامه درسی در سه زیر طبقه، بعد محتوای برنامه درسی در سه زیر طبقه، بعد فرایند یاددهی- یادگیری در سه زیر طبقه، بعد ارزشیابی در برنامه درسی در سه زیر طبقه می­باشد. نتیجه­گیری: بر اساس یافته‌های مطالعه حاضر، می‌توان چنین نتیجه گرفت که برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی در دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم موثر است.
واژه ­های کلیدی: سنتز پژوهی، برنامه درسی، هوش هیجانی، هوش اجتماعی، اختلال اتیسم.
 ۱.  دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
 ۲.نویسنده مسئول: دکترای برنامه­ریزی­درسی دانشیار هیئت علمی آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهران، ایران
۳. دکترای برنامه­ ریزی ­درسی دانشیار مدیریت آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تهران، ایران
نشانی مطلب در وبگاه فصلنامه کودکان استثنایی:
http://joec.ir/find-1.218.62.fa.html
برگشت به اصل مطلب