بررسی رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با افسردگی و اضطراب در دانشآموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان
|
فریده یوسفی |
دانشگاه شیراز |
|
چکیده: (6846 مشاهده) |
هدف: در مطالعه حاضر هدف، بررسی رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان (CERQ) و رابطه آن با افسردگی و اضطراب در دانشآموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان شیراز بود. روش: برای دستیابی به این هدف همه دانشآموزان کلاسهای اول تا سوم مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان شهر شیراز ( 500 ) نفر به تکمیل CERQ و شاخصهای افسردگی و اضطراب مقیاس SCL-90-R پرداختند. از ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی، و از روشهای تحلیل عوامل و همبستگی نمره کل با نمرات خرده مقیاسها برای بررسی روایی CERQ استفاده شد. یافتهها: نتایج ضمن تأیید پایایی و روایی CERQ نشان دادند که بدون توجه به جنسیت پاسخ دهنده، راهبردهای شناختی مقصر دانستن خود، تمرکز بر تفکر، باز ارزیابی مثبت، مصیبتبار تلقی کردن، و مقصر دانستن دیگران پیشبینیکنندههای مهم افسردگی و اضطراب بودند. نتیجه گیری: نتیجه کلی این تحقیق نشان میدهد که راهبردهای شناختی تنظیم هیجان از جمله مقصر دانستن دیگران پیشبینیکننده افسردگی و اضطراب هستند. |
|
واژههای کلیدی: راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، افسردگی، اضطراب. |
|
متن کامل [PDF 157 kb]
(4772 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1385/5/22 | پذیرش: 1385/10/30 | انتشار: 1385/11/30
|
|
|
|