:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1385 1385 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 892-871 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با افسردگی و اضطراب در دانش‌آموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان
فریده یوسفی
دانشگاه شیراز
چکیده:   (6846 مشاهده)

هدف: در مطالعه حاضر هدف، بررسی رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان (CERQ) و رابطه آن با افسردگی و اضطراب در دانش‌آموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان شیراز بود. روش: برای دستیابی به این هدف همه دانش‌آموزان کلاسهای اول تا سوم مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان شهر شیراز ( 500 ) نفر به تکمیل CERQ و شاخصهای افسردگی و اضطراب مقیاس SCL-90-R پرداختند. از ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی، و از روشهای تحلیل عوامل و همبستگی نمره کل با نمرات خرده مقیاسها برای بررسی روایی CERQ استفاده شد. یافته‌ها: نتایج  ضمن تأیید پایایی و روایی CERQ نشان دادند که بدون توجه به جنسیت پاسخ دهنده، راهبردهای شناختی مقصر دانستن خود، تمرکز بر تفکر، باز ارزیابی مثبت، مصیبت‌بار تلقی کردن، و مقصر دانستن دیگران پیش‌بینی‌کننده‌های مهم افسردگی و اضطراب بودند. نتیجه گیری: نتیجه کلی این تحقیق نشان می‌دهد که راهبردهای شناختی تنظیم هیجان از جمله مقصر دانستن دیگران پیش‌بینی‌کننده افسردگی و اضطراب هستند.

واژه‌های کلیدی: راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، افسردگی، اضطراب.
متن کامل [PDF 157 kb]   (4772 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/5/22 | پذیرش: 1385/10/30 | انتشار: 1385/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1385 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها