:: دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1392 1392 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 44-33 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء همکاری، خویشتن‌داری و قاطعیت کودکان پسر اتیستیک 12-7 سال از دیدگاه معلمان
رقیه اسدی گندمانی 1، عباس نسائیان1 ، نرگس ادیب سرشکی2 ، مسعود کریملو2
1- دانشگاه علامه طباطبایی
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (4882 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر، تأثیر آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء همکاری، خویشتن‏داری و قاطعیت کودکان پسر اتیستیک 12-7 سال شهر تهران را بررسی نموده است. روش: این تحقیق  از نوع پژوهش­های تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل همه کودکان پسر اتیستیک 12-7 شهر تهران بود. نمونه شامل 12 کودک اتیستیک بود که با نمونه‏گیری دردسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهشی، پرسشنامه 38 سوالی نظریه ذهن و پرسشنامه مهارت‏های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها، از روش‏های آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t مستقل و همبسته) استفاده شد. یافته‌‏ها: یافته‏های پژوهش نشان داد که آموزش، اثر معناداری بر همکاری و خویشتن‏داری در پس آزمون داشته است. نتیجه‏‌گیری: با استناد به داده‏های بدست آمده از این پژوهش می‏توان نتیجه گرفت که آموزش نظریه ذهن موجب ارتقاء همکاری و خویشتن­داری می­شود اما قاطعیت را بهبود نمی‏بخشد.

واژه‌های کلیدی: نظریه ذهن، مهارت‌های اجتماعی، کودکان اتیستیک
متن کامل [PDF 346 kb]   (4351 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/5/23 | پذیرش: 1392/4/1 | انتشار: 1392/9/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها