1- دانشجوی دکترای روان شناسی،واحد شاهرود،دانشگاه آزاد اسلامی،شاهرود،ایران 2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران 3- دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت ، ایران
چکیده: (378 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزشهای مدیریت خشم و فرزندپروریبر توجه انتخابی در دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای انجام شد. روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت دادهها نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان پسر پنجم و ششم ابتدایی مدارس دولتی منطقه ۹ شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 بود که از بین آنها تعداد ۴۵ نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری 8 جلسه 5/1 ساعته و گروه آزمایش فرزندپروری 9 جلسه 5/1ساعته تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل در فهرست انتظار ماندند. ابزارهای استفادهشده در پژوهش حاضر شامل مقیاس درجهبندی اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان (هومرسن و همکاران، 2006) مصاحبه بالینی ساختاریافته و آزمون رنگواژه استروپ برای سنجش توجه انتخابی بودند که در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شدند. یافتهها: تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامه از راه نرمافزار SPSS-V24 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام گرفت. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که گروه دریافتکننده برنامه آموزشی مدیریت خشم و فرزندپروری بر توجه انتخابی در دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای نسبت به گروه کنترل اثربخشی بیشتری داشته است، همچنین گروه آموزشی مدیریت خشم بر توجه انتخابی دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای تأثیر یکسانی با گروه آموزشی فرزندپروری داشتند. به نظر میرسد درمانگران، پژوهشگران و رواندرمانگران حوزه کودک و نوجوان از برنامههای آموزشی پژوهش حاضر میتوانند برای افزایش توجهانتخابی یادگیرندگان استفاده کنند.