:: دوره 19، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 114-105 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه‌ی دانش‌آموزان تیزهوش و عادی از لحاظ کمال گرایی، افسردگی و سرزندگی تحصیلی
ابوالقاسم یعقوبی1، فتانه فتحی2، مریم فتحی چگنی3
1- استاد دانشگاه بوعلی سینا همدان
2- دانشجوی دکتری دانشگاه بوعلی سینا همدان
3- کارشناس ارشد دانشگاه بوعلی سینا همدان
چکیده:   (2755 مشاهده)
هدف: دانش‌آموزان تیزهوش سرمایه‌های ملی هر کشوری محسوب می‌شوند و عدم توجه به آنان می‌تواند موجب آسیب‌های روانی ایشان گردد. هدف این پژوهش مقایسه دانش‌آموزان تیزهوش و عادی دوره دوم متوسطه از لحاظ کمال‌گرایی، افسردگی و سرزندگی تحصیلی است. روش: این پژوهش از نوع علی-مقایسه‌ای است. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1397-1396 شهر خرم آباد است که از این جامعه آماری نمونه‌ای به تعداد 100 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شده و با همتاسازی بر اساس سطح تحصیلات والدین، پایگاه اقتصادی-اجتماعی خانواده و تعداد اعضای خانواده به دو گروه 50 نفری (50 نفر دانش‌آموز تیزهوش و 50 نفر دانش‌آموز عادی) تقسیم شده‌اند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه کمالگرایی شورت (1995)، پرسش‌نامه افسردگی بک (1988) و پرسش‌نامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (2006) استفاده شده است. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تی استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج آزمون تی نشان می‌دهد که بین دانش‌آموزان دختر تیزهوش و عادی از لحاظ متغیرهای کمال‌گرایی مثبت و منفی، افسردگی و سرزندگی تحصیلی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان می‌دهد،  با توجه به میانگین کمال‌گرایی منفی (60/52) و افسردگی (06/31) در افراد تیزهوش، کمال‌گرایی منفی و افسردگی بیشتری نسبت به  دانش‌آموزان عادی وجود دارد. نتایج حاکی از این است که میانگین‌های کمال‌گرایی مثبت و سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان عادی از میزان بیشتری برخوردار است. نتیجه‌گیری: یافته‌ها از تفاوت کمال‌گرایی و افسردگی در بین دانش‌آموزان تیزهوش و عادی حمایت می‌کند و توجه به این متغیرها در دانش‌آموزان تیزهوش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: کمال گرایی، افسردگی، سرزندگی تحصیلی، دانش آموز تیزهوش و دانش آموز عادی.
متن کامل [PDF 217 kb]   (2331 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/4/4 | پذیرش: 1398/5/27 | انتشار: 1398/10/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها