اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آیندهنگر بر مشکلات رفتاری و کارکردهای اجرایی توجه کودکان با اختلال کاستی توجه-بیشفعالی
|
حدیث موسیزاده 1، علی اکبر ارجمندنیا1 ، غلامعلی افروز2 ، باقر غباری بناب3 |
1- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران 2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران 3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران |
|
چکیده: (3679 مشاهده) |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آیندهنگر بر مشکلات رفتاری و کارکردهای اجرایی توجه کودکان با اختلال کاستی توجه-بیشفعالی انجام شد.
روش: این پژوهش یک مطالعه شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش 32 دختر با اختلال کاستی توجه-بیشفعالی که به روش در دسترس از مدارس شهر کرمانشاه انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. آزمودنیها به دو گروه 16 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آیندهنگر را در 18 جلسه دریافت کردند، در حالیکه به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر و آزمون رنگ-واژه استروپ بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آیندهنگر بر مشکلات رفتاری و کارکردهای اجرایی توجه آزمودنیها تأثیر معنیداری داشت (0001/0P<). نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آیندهنگر مشکلات رفتاری و کارکردهای اجرایی توجه کودکان با اختلال کاستی توجه-بیشفعالی را بهبود بخشید. بنابراین، میتوان از این برنامه به منظور بهبود مشکلات رفتاری و ارتقای کارکردهای اجرایی توجه چنین کودکانی بهره برد و برنامهریزی برای استفاده از برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آیندهنگر برای آنها اهمیت ویژهای دارد. |
|
واژههای کلیدی: توانبخشی شناختی، حافظه آیندهنگر، توجه، اختلال کاستی توجه بیشفعالی |
|
متن کامل [PDF 251 kb]
(2055 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/12/29 | پذیرش: 1397/9/15 | انتشار: 1397/12/27
|
|
|
|