:: دوره 19، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 58-49 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مقایسۀ دانش واژگانی کودکان ناشنوا و شنوا
مریم تفرجی یگانه 1، الهه کمری2
1- دانشگاه ایلام
2- علامه طباطبایی
چکیده:   (3083 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر، دانش واژگانی خوانداری کودکان ناشنوای عمیق در دو گروه 9-10 و 10-11 ساله را با دو گروه از کودکان شنوای 9-10 و 10-11 سالۀ همتای زبانی آن‌ها در مدرسه باغچه­بان شهر ایلام  مورد مقایسه و بررسی قرار می‌دهد. روش: پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه­ای می باشد. عملکرد 16 دانش‌آموز پسر ناشنوای 9-11 ساله و 16 دانش‌آموز پسر شنوای 9-11 ساله در آزمون دانش واژگانی که مشتمل بر دو زیر آزمون تشخیص واژگانی و کاربرد واژگانی است[B1] ، مورد بررسی و [B2] مقایسه قرارگرفت. یافته‌ها: نتایج حاصل از آزمون تی مستقل نشان داد که عملکرد آزمودنی‌های شنوا در هر دو گروه سنی در مقایسه با عملکرد کودکان ناشنوای همتای آن‌ها در هر دو آزمون تشخیص واژگانی [B3] (p0/05) و کاربرد واژگانی (p0/05) [B4] به طور معنی‌داری بهتر بود. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که کودکان ناشنوا در مقایسه با کودکان شنوا نه‌تنها واژه‌های کمتری می‌دانند بلکه عمق دانش‌ آن‌ها نسبت به این واژه‌ها نیز کمتر است. علاوه‌براین، مقایسه دو آزمون نشان‌دهنده کارامدی تکلیف تشخیص واژگانی به‌عنوان ابزاری جهت سنجش دانش معنایی واژگانی است.

واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: دانش واژگانی آزمون تشخیص واژه، آزمون کاربرد واژگانی، درک خواندن، ناشنوایی
متن کامل [PDF 167 kb]   (1529 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/12 | پذیرش: 1397/11/18 | انتشار: 1398/4/11


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها