:: دوره 18، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 38-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر روش مداخله مبتنی بر روان‌شناسی مثبت‌‌گرا بر خودبخشایشگری و تاب‌‌آوری مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری
علی محمد ناعمی 1، زهرا خاتون فائقی1
1- دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار
چکیده:   (4091 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر مداخله روان‌شناسی مثبت‌گرا بر خودبخشایشگری و تاب‌آوری مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری سبزوار انجام شد. روش: روش این پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران کودکان 6 تا 12 ساله دارای اختلال یادگیری در سبزوار در سال 1395-1396بود که  34 نفر بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش (17 نفر)  و کنترل  (17 نفر) جایدهی شدند.  پس از انجام پیشآزمون، به کمک پرسشنامههای مقیاس خودبخشایشگری ول، دی شی و واکینی (2008) و تاب‌آوری کونور و دیویدسون (2003)، به گروه آزمایشی طی هشت جلسه 90 دقیقه‌ای روان‌شناسی مثبت‌گرا آموزش داده شد. در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد و داده‌های به دست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس و به کمک نرم افزار SPSS ویراست 23 تجزیه‌ و تحلیل شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که مداخله روان‌شناسی مثبت‌گرا بر خود بخشایشگری و تاب‌آوری مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری سبزوار تأثیر مثبت و معنا­داری داشته است (001/0P). نتیجه­گیری: مداخله روان‌شناسی مثبت‌گرا یک برنامه آموزشی مؤثر برای کمک به مادران کودکان دارای اختلال یادگیری است.  
واژه‌های کلیدی: روان‌شناسی مثبت‌گرا، خودبخشایشگری، تاب‌­آوری، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 321 kb]   (3395 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/2 | پذیرش: 1397/3/9 | انتشار: 1397/6/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها