:: دوره 18، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 54-39 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه آموزش مبتنی بر زوج‌درمانی هیجان‌مدار و زوج‌درمانی کوتاه‌مدت به شیوه خود‌تنظیمی در بهبود راهبرد‌های مقابله زناشویی و تنظیم شناختی هیجان والدین دارای فرزند معلول
امید عیسی نژاد 1، سمیه رمضانی1
1- دانشگاه کردستان
چکیده:   (3642 مشاهده)

مقایسۀ آموزش مبتنی بر زوج‌درمانی هیجان‌مدار و زوج‌درمانی کوتاه مدت به شیوۀ  خودتنظیمی در بهبود راهبرد‌‌های مقابلۀ زناشویی و تنظیم شناختی هیجان والدین دارای فرزند کم‌توان ذهنی
 
هدف: هدف این پژوهش مقایسۀ تأثیر آموزش مبتنی بر زوج‌درمانی هیجان‌مدار و زوج­درمانی کوتاه‌مدت به شیوۀ خودتنظیمی (SRCT) بر تنظیم شناختی هیجان و راهبردهای مقابلۀ زناشویی والدین دارای فرزند کم‌توان ذهنی بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با رویکرد کاربردی و با بهره‌گیری از طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون و پیگیری (یک ماهه) با گروه کنترل بود. نمونۀ مورد مطالعه شامل 41 زوج از والدین دارای فرزند کم‌توان‌ذهنی بود که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (زوج‌درمانی هیجان‌مدار، 12زوج و زوج‌درمانی کوتاه‌مدت به شیوه خودتنظیمی، 14زوج) و یک گروه گواه (15 زوج) جایگزین شدند. زوج‌درمانی هیجان‌مدار (EFT) در 10 جلسه و زوج‌درمانی کوتاه مدت به شیوۀ خودتنظیمی (SRCT) در 8 جلسه (هفته‌ای یک جلسه) بر روی گروه‌‌های آزمایش انجام شدند و داده‌‌های حاصل از پرسشنامۀ راهبردهای مقابلۀ زناشویی بومن و تنظیم شناختی هیجان با آزمون طرح مختلط اندازه‌گیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر زوج‌درمانی هیجان‌مدار (EFT) و زوج‌درمانی کوتاه مدت به شیوۀ خودتنظیمی (SRCT)، باعث افزایش نمرات زوج‌‌ها در تنظیم شناختی هیجان و راهبردهای مقابلۀ زناشویی می‌شود. یافته‌ها همچنین نشان داد، اثر بخشی هر دو مداخله بعد از یک ماه باقی مانده  است. نتیجه‌گیری: با توجه به نقش تنظیم شناختی هیجان و راهبرد‌‌های مقابله زناشویی در تعاملات زوجین، پیشنهاد می‌شود از شیوۀ هیجان‌مدار و خودتنظیمی برای بهبود راهبردهای مقابلۀ زناشویی و تنظیم شناختی  هیجان و کاهش تعارضات زناشویی در والدین دارای فرزند کم توان ذهنی استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: زوج‌درمانی هیجان‌مدار، زوج‌درمانی کوتاه‌مدت به شیوه خودتنظیمی، راهبرد‌‌های مقابله زناشویی، تنظیم شناختی هیجان
متن کامل [PDF 334 kb]   (2041 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/3/14 | پذیرش: 1397/3/5 | انتشار: 1397/7/2


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها