بررسی مقایسهای درک شنیداری و وضوح کلامی کودکان کاشت حلزونی و دارای سمعک با کودکان شنوا
|
فریده محمودی1، محمد عاشوری1، راضیه بابابی1، مسعود کریمی1، مجتبی انصاری شهیدی1 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین |
|
چکیده: (3599 مشاهده) |
هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسۀ درک شنیداری و وضوح کلامی کودکان شنوا با کودکان کاشت حلزونی و دارای سمعک در تهران انجام شد. روش: در این پژوهش علّی مقایسهای 60 کودک 5 تا 7 سال شرکت کرده بودند. آنها به سه گروه 20 نفری تقسیم شدند، بهنحوی که گروه اول و دوم به ترتیب از کودکان کاشت حلزون شده و دارای سمعک بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند؛ در حالی که گروه سوم شنوایی طبیعی داشتند و به روش تصادفی انتخاب شده بودند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش مقیاس تعیین سطح ادراک شنیداری و مقیاس تعیین سطح وضوح کلامی بود. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که میانگین نمرات درک شنیداری و وضوح کلامی کودکان با شنوایی عادی بهطور معناداری بیشتر از دو گروه دیگر بود. همچنین میانگین نمرات ادراک شنیداری کودکان کاشتشده بهطور معناداری بیشتر از کودکان دارای سمعک بود. ولی در متغیر وضوح کلامی، میانگین نمرات کودکان کاشتشده و کودکان دارای سمعک تفاوت معناداری نداشت. نتیجهگیری: ادراک شنیداری و وضوح کلامی یک پدیده پیچیده و چندبُعدی است که نقش بسیار مهمی در تولید گفتار دارد. |
|
واژههای کلیدی: درک شنیداری، وضوح کلامی، کاشت حلزون، سمعک |
|
متن کامل [PDF 250 kb]
(1260 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/9/19 | پذیرش: 1396/4/3 | انتشار: 1396/5/31
|
|
|
|