:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1385 1385 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 916-893 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر قصه‌درمانی بر کاهش علایم افسردگی در کودکان افسرده
شهناز شیبانی1 ، مجید یوسفی لویه 1، علی دلاور2
1- دانشگاه آزاد اسلامی‌تهران مرکزی
2- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (4522 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر قصه‌درمانی بر کاهش علایم افسردگی کودکان بوده است. روش: بدین منظور در چهارچوب روش پژوهشی نیمه‌آزمایشی 5 نفر از دانش‌آموزان افسرده پایه چهارم و پنجم ابتدایی در پژوهش شرکت داده شدند. طرح پژوهش از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون بدون گروه کنترل بوده است. پرسشنامه علائم مرضی کودکان مورد استفاده قرار گرفت. پس از انجام پیش‌آزمون برنامه قصه‌درمانی به مدت 24 جلسه 60 دقیقه‌ای (دوبار در هفته) اجرا شد و در پایان پس آزمون انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که افسردگی تمام آزمودنیها در پایان برنامه درمانی کاهش یافت. علاوه بر این قصه‌درمانی بر درمان اختلالهای همبود شامل اختلالهای اضطرابی و لجبازی و نافرمانی مؤثر بوده است.نتیجه‌گیری: قصه‌درمانی علایم افسردگی، اضطراب و هراس را در کودکان افسرده کاهش می‌دهد.

واژه‌های کلیدی: قصه‌درمانی، افسردگی کودکان
متن کامل [PDF 194 kb]   (3770 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1385/6/27 | پذیرش: 1385/10/20 | انتشار: 1385/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1385 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها