هدف:در این مطالعه مروری، نتایج پژوهشهای مختلف در ارتباط با نارسا خوانی مورد توجه قرارگرفته است. روش:با انتخاب مجلات و کتب معتبر بین المللی نتایج مطالعات اخیر در حوزههای مختلف مقوله بندی و مطرح شده است.یافتهها: نارسا خوانی نوعی اختلال یادگیری است که از جمله مشخصات آن میتوان به ناتوانی در بازشناسی مناسب کلمه،توانایی ضعیف در روخوانی، هجی کردن و باز نمایی اشاره نمود.بر خلاف زبان که رشد آن خودبخودی بوده و در جریان رشد حاصل میشود، خواندن مهارتی است که در سنین بالاتر و بر اثر مداخلات آموزشی کسب میگردد. در این فرایند پیچیده شناختی همزمان مهارتهای مختلفی درگیر میشوند مانند درک و تمییز حروف و صداها ،برقراری ارتباط بین واج-نویسه، نامگذاری حروف و بازنمایی آنها، درک معنی گروهی از کلمات نوشتاری در قالب جمله،حافظه ، حرکت و عوامل دیداری و شنیداری همه به عنوان اجزای این فرایند مطرح هستند. هر چند که بیشتر پژوهشها این اختلال را به دانش و اگاهی واج شناختی فرد و عوامل مرتبط با آن نسبت داده اند اما پژوهشهای ارزشمندی در ارتباط با شناسایی منشاء عصبی و زیستی این اختلال به انجام رسیده و به نتایج قابل توجهی منتهی شدهاند. نتیجهگیری: اختلال خواندن بستر مناسبی را برای مطالعات میان رشتهای فراهم کرده و به عنوان مدل مناسبی برای تبیین عوامل زیستی، آموزشی و اجتماعی-فرهنگی تعاملات مغز / شناخت، مورد توجه قرار گرفته است.