هدف: بررسی رابطهبین استرس درک شده، نگرش مذهبی، میزان آگاهی بامیزان پذیرش کمتوانی ذهنی کودکان پسر توسط مادران آنها هدف پژوهش حاضر میباشد. روش: در این پژوهش پسرویدادی، با استفاده از روش نمونه خوشهای چند مرحلهای مادران 107 کودک کمتوان ذهنی پسر مدارس استثنایی با توجه به وضعیت اقتصادی - اجتماعی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه شاخص استرس والدین، مقیاس سنجش نگرشهای مذهبی و اعتقادی و پرسشنامه سنجش آگاهی جمعآوری و به روش تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون چند متغیره، بررسی شد. یافتهها: 1-مادران دارای استرس بالاتر، از پذیرش کمتری برخوردارند.2- میزان پذیرش مادران در بین سه گروه (بالا، متوسط و پایین) با همدیگر تفاوت دارد.3-مادران مذهبیتر از پذیرش بالاتری برخوردارند4- مادران دارای آگاهی بالاتر از پذیرش بیشتری برخوردارند 5- مادران مذهبیتر استرس کمتری تجربه میکنند.6 -مادران با آگاهی بالاتراز کمتوانی ذهنی، استرس کمتری تجربه میکنند.7- میزان استرس مادران در سه گروه (بالا، متوسط و پایین) با هم متفاوت است. نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد بین استرس مورد ادراک، نگرش مذهبی،میزان آگاهی مادر با میزان پذیرش کودک پسر کم توان ذهنی توسط مادران آنها رابطه وجود دارد.