:: دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1389 1389 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی مداخله رفتاری بر میزان تعارضات بین فردی، پاسخهای رفتاری و ادراک خود کار آمدی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری
زهره لطیفی 1، مختار ملک پور2 ، شعله امیری2 ، حسین مولوی2
1- دانشگاه پیام نور
2- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (4078 مشاهده)

هدف: این تحقیق به منظور بررسی تأثیر مداخله رفتاری بر کاهش تعارضات بین فردی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری انجام شد. روش: جامعه آماری را کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر پایه چهارم و پنجم ابتدایی دارای ناتوانی یادگیری که در سال تحصیلی 87 -86 در استان اصفهان مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می‌دادند که از بین آنان، تعداد30 نفر به شیوه هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه طی دو ماه و نیم به صورت هفتگی تحت مداخله رفتاری شامل آموزش مهارتهای ارتباط اجتماعی، شناخت و تنظیم هیجانات و دوست‌یابی، قرار گرفتند. ابزارهای اندازه‌گیری در این پژوهش، آزمون وکسلر، چک لیست ناتوانیهای یادگیری، آزمونهای خواندن، نوشتن و ریاضیات  و آزمون" موقعیتهای مبهم اجتماعی "برای سنجش تعارضات بین فردی بود. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن بود که مداخله رفتاری به صورت معناداری تعارضات بین فردی گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس‌آزمون و پی‌گیری، کاهش داده است. نتیجه‌گیری:با توجه به اینکه علاوه بر مشکل یادگیری، دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری از لحاظ اجتماعی، آمار بالاتری از افسردگی، تنهایی و عزت نفس پایین را تجربه می‌کنند، با انجام مداخله فوق می‌توان به بهبود روابط بین فردی آنان کمک کرد

واژه‌های کلیدی: ناتوانیهای یادگیری، مداخله رفتاری، تعارضات بین فردی.
متن کامل [PDF 194 kb]   (1961 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/3/22 | پذیرش: 1388/9/10 | انتشار: 1389/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها