هدف: هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر ترمیم تشخیص حالات هیجان در کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا است. روش: این مطالعه از نوع طرحهای تکآزمودنی است که 4 کودک دارای اتیسم با عملکرد بالا به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. هر 4 کودک، 14 جلسه انفرادی توانبخشی شناختی را دریافت کردند. ارزیابیها در 6 مرحله، دو هفته پیش از شروع درمان، دو هفته بعد یعنی قبل از شروع درمان، بعد از پنچ جلسه درمان، بعد از ده جلسه درمان، یک روز بعد از پایان درمان و در نهایت مرحله پیگیری (چهار هفته بعد از پایان درمان) انجام شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر نسخه اصلاح شده بازشناسی چهره بنتون بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل بصری و اندازه اثر استفاده شد. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که عملکرد آزمودنیهای مطالعه در آزمون بازشناسی چهره بنتون بهبود یافته است. همچنین اندازه اثر نشان داد که این برنامه آموزشی بر تشخیص حالات هیجانی موثر بوده است. نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که با استفاده از روشهای آموزش کوتاه مدت متمرکز و فشرده، کودکان دارای اتیسم موفق به امکان ترمیم توانایی تشخیص حالات هیجان شدند. نتایج این پژوهش از قابلیت برنامه پرشیا بر ترمیم مشکلات تشخیص حالات هیجان در کودکان اتیسم با عملکرد بالا حمایت میکند و پس از انجام مداخله، مهارتهای تشخیص حالات هیجان به نحو بارزی در این کودکان بهبود یافته است.