:: دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 42-35 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ عزت نفس، کمال‌گرایی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان نوجوان مصروع و غیرمصروع شهر اهواز
یحیی اکبری شایه 1، مهناز مهرابی‌زاده هنرمند1 ، بهمن زارع‌زادگان1 ، علی احمدیان1 ، مجید عیدی بایگی2
1- دانشگاه شهید چمران اهواز
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه
چکیده:   (4213 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر، به دنبال پاسخ این سؤال است که آیا ابتلا به صرع می­تواند بر عزت نفس، کمال­گرایی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان مصروع، نسبت به همنوعان غیر مبتلایشان مؤثر باشد؟ روش: نمونه مورد بررسی شامل 22 دانش آموز مصروع از بین دانش آموزان 12 تا 18 سال و نیز 22 دانش­آموز عادی شهر اهواز بود. برای جمع­آوری داده‏ها، مقیاسهای عزت نفس روزنبرگ و کمال­گرایی اهواز در مورد هر دو گروه به­صورت انفرادی اجرا شد. جهت بررسی عملکرد تحصیلی آزمودنیها معدل تحصیلی سال گذشته آنان در نظرگرفته شد. داده­های به­دست آمده با تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد که بین دانش­آموزان مصروع و دانش­آموزان غیرمصروع در عزت نفس و عملکرد تحصیلی دو گروه، تفاوت معنی­داری وجود دارد (P<0/01). به­طوری که دانش­آموزان مصروع،  از نظر عزت نفس وضعیت نامطلوب­تر و عملکرد تحصیلی ضعیف­تری داشتند.   نتیجه‌­گیری: با توجه به یافته‏های این پژوهش، ابتلا به صرع، با  عزت نفس و عملکرد تحصیلی پایین‏ نوجوانان مصروع همراه است.

واژه‌های کلیدی: صرع، عزت نفس، کمال‌گرایی، عملکرد تحصیلی، نوجوانان.
متن کامل [PDF 114 kb]   (2175 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/11/8 | پذیرش: 1391/5/29 | انتشار: 1391/9/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها