تدوین مدل کمالگرایی دانشآموزان تیزهوش بر اساس دلبستگی ناایمن، سبکهای فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجیگری بینظمی هیجانی
|
محمد شفیعی1، محمد عباسی1، عزت اله قدم پور1 |
1- دانشگاه لرستان |
|
چکیده: (1160 مشاهده) |
تدوین مدل کمالگرایی دانشآموزان تیزهوش بر اساس دلبستگی ناایمن، سبکهای فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجیگری بینظمی هیجانی
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل کمالگرایی دانشآموزان تیزهوش براساس دلبستگی ناایمن، سبکهای فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجیگری بینظمی هیجانی به انجام رسید. روش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان مدارس تیزهوشان استان لرستان در سال تحصیلی 1399- 1400 بود. حجم نمونه بهصورت در دسترس برابر با 335 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش مشتمل بر پرسشنامه کمالگرایی فراست و همکاران (1990)، باورهای منطقی جونز نسخه ایرانی (1384)، بینظمی هیجانی گرتز و رومر (2004)، سبکهای دلبستگی کولینز و رید (1990) و سبکهای اقتدار والدینی بوری (1991) بود. دادهها با استفاده از رویکرد مدل معادلههای ساختاری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که باورهای غیرمنطقی، دلبستگی ناایمن و سبک فرزندپروری مستبدانه دارای رابطه علّی مثبت با کمالگرایی منفی بود ولی دو سبک فرزندپروری مقتدرانه و آسانگیر فاقد رابطه معنادار بودند. همچنین، بینظمی هیجانی دارای نقش معنادار در رابطه باورهای غیرمنطقی، دلبستگی ناایمن و سبک فرزندپروری مستبدانه با کمالگرایی منفی بود. نتیجهگیری: روانشناسان میتوانند با تکیه بر مداخلههای مبتنی بر تنظیم هیجان، پیشایندهای شکلگیری کمالگرایی را تحت تأثیر قرار دهند و زمینه تعدیل پیامدهای نامطلوب کمالگرایی منفی را فراهم کنند. |
شمارهی مقاله: 4 |
واژههای کلیدی: باورهای غیرمنطقی، بینظمی هیجانی، دلبستگی ناایمن، سبک فرزندپروری، کمالگرایی |
|
متن کامل [PDF 753 kb]
(710 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/26 | پذیرش: 1401/2/22 | انتشار: 1401/3/18
|
|
|
|