:: دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 68-57 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین مدل کمال‎گرایی دانش‌آموزان تیزهوش بر اساس دلبستگی ناایمن، سبک‌های فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجی‌گری بی‌نظمی هیجانی
محمد شفیعی1، محمد عباسی1، عزت اله قدم پور1
1- دانشگاه لرستان
چکیده:   (1160 مشاهده)
تدوین مدل کمالگرایی دانش‌آموزان تیزهوش بر اساس دلبستگی ناایمن، سبک‌های فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجی‌گری بی‌نظمی هیجانی
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل کمالگرایی دانش‌آموزان تیزهوش بر‌اساس دلبستگی ناایمن، سبک‌های فرزندپروری و باورهای غیرمنطقی با میانجیگری بینظمی هیجانی به انجام رسید. روش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان استان لرستان در سال تحصیلی 1399- 1400 بود. حجم نمونه به‌صورت در‌ دسترس برابر با 335 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش مشتمل بر پرسشنامه کمال‌گرایی فراست و همکاران (1990)، باورهای منطقی جونز نسخه ایرانی (1384)، بی‌نظمی هیجانی گرتز و رومر (2004)، سبک‌های دلبستگی کولینز و رید (1990) و سبک‌های اقتدار والدینی بوری (1991) بود. داده‌ها با استفاده از رویکرد مدل معادله‌های ساختاری تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که باورهای غیرمنطقی، دلبستگی ناایمن و سبک فرزندپروری مستبدانه دارای رابطه علّی مثبت با کمالگرایی منفی بود ولی دو سبک فرزندپروری مقتدرانه و آسان‌گیر فاقد رابطه معنادار بودند. همچنین، بی‌نظمی هیجانی دارای نقش معنادار در رابطه باورهای غیرمنطقی، دلبستگی ناایمن و سبک فرزندپروری مستبدانه با کمال‌گرایی منفی بود. نتیجه‌گیری: روان‌شناسان می‌توانند با تکیه بر مداخله‌های مبتنی بر تنظیم هیجان، پیشایندهای شکل‌گیری کمال‌گرایی را تحت تأثیر قرار دهند و زمینه تعدیل پیامدهای نامطلوب کمال‌گرایی منفی را فراهم کنند.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: باورهای غیرمنطقی، بی‌نظمی هیجانی، دلبستگی ناایمن، سبک فرزندپروری، کمال‌گرایی
متن کامل [PDF 753 kb]   (710 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/26 | پذیرش: 1401/2/22 | انتشار: 1401/3/18


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها