اثربخشی آموزش تنفس ریتمیک توسط فلوت بر کاهش اضطراب کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای
|
احمد علیپور1 ، محمد مهدی پسندیده2 ، آتوسا نیکزاد1 |
1- گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 2- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، استان گیلان، ایران |
|
چکیده: (362 مشاهده) |
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تنفس ریتمیک توسط فلوت بر کاهش اضطراب کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای بود. روش: طرح پژوهش نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل کودکان 12-8 ساله مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای مراجعهکننده به بخش روانپزشکی (بخش اختلالات رفتاری) بیمارستانهای شهر تهران در نیمه اول سال 1397 بود. از میان جامعه آماری فوق به روش نمونهگیری خوشهای بهصورت چندمرحلهای تعداد 30 نفر انتخاب و با جایگزینی تصادفی در گروههای آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند و به مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان (RCMAS) پاسخ دادند. گروه گواه در انتظار ماند و آموزش تنفس ریتمیک توسط فلوت برای گروه آزمایش طی 8 جلسه 1 ساعته در طول سه هفته و هر سه روز یک بار به اجرا گذاشته شد؛ سپس در پایان مداخلات درمانی و 2 ماه، بار دیگر آزمودنیهای گروههای آزمایش و گواه، توسط ابزار پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردیدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تنفس ریتمیک توسط فلوت باعث کاهش علائم اضطراب کودکان مبتلا به اختلال مبتلا به نافرمانی مقابلهای شد و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجهگیری: برنامه آموزشی تنفس ریتمیک توسط فلوت میتواند باعث کاهش علائم اضطراب در کودکان مبتلا به اختلال مبتلا به نافرمانی مقابلهای شود.
|
شمارهی مقاله: 10 |
واژههای کلیدی: تنفس ریتمیک، فلوت، اضطراب، اختلال نافرمانی مقابلهای |
|
متن کامل [PDF 959 kb]
(190 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/4/11 | پذیرش: 1401/10/20 | انتشار: 1402/3/9
|
|
|
|