:: دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 62-49 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه کارکرد‌های اجرایی در کودکان با اختلال رفتاری برونی‌سازی‌شده و عادی با درنظر‌‌گرفتن نقش جنسیت
رقیه عبدالرحیم پور 1، منصور بیرامی1 ، تورج هاشمی نصرت آباد1
1- دانشگاه تبریز
چکیده:   (1374 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکرد‌های اجرایی (بازداری پاسخ توجه پایدار حافظه فعال) در کودکان با اختلال رفتاری برونی‌سازی شده و کودکان عادی با درنظرگرفتن نقش جنسیت انجام شده است. روش: این پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری مورد مطالعه تمامی دانشآموزان دوره ابتدایی (سنین 8 تا 12 سال) شهر تبریز در سال تحصیلی 97_ 98 بودند. از این جامعه تعداد 100 کودک مبتلا به اختلال رفتاری برونی‌سازیشده (50 دختر و 50 پسر) و 100 کودک عادی (50 دختر و 50 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای با استفاده از پرسشنامه علایم مرضی کودکان  CSI-4 فرم معلم انتخاب شدند. به‌منظور سنجش کارکرد‌های اجرایی از آزمون استروپ، آزمون سنجش عملکرد پیوسته و آزمون حافظه کاری وکسلر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد کارکرد‌های اجرایی بین کودکان مبتلا به اختلال رفتاری برونی‌سازیشده وکودکان عادی متفاوت می‌باشد (43/ 62F=، 05/0>p). همچنین کارکرد‌های اجرایی بین دختران و پسران نیزمتفاوت است (66/4F =، 05/0>p). نتیجهگیری: یافته‌ها نشان داد که کارکرد‌های اجرایی در کودکان با اختلال رفتاری برونی‌سازی شده ضعیف‌تر از کودکان عادی است. در بازداری پاسخ و توجه پایدار بین گروه دختران و پسران تفاوت معناداری وجود نداشت، اما در زمینه حافظه فعال، دختران عملکرد بهتری نسبت به پسران داشتند.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: اختلال رفتاری برونی‌سازی شده، جنسیت، کارکرد‌‌‌‌های اجرایی.
متن کامل [PDF 1308 kb]   (816 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/17 | پذیرش: 1400/3/11 | انتشار: 1400/6/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها