:: دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 76-63 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکرد مدل‌یابی معادلات ساختاری در تبیین تأثیر استرس شغلی و تعارض کار - خانواده بر بهزیستی روان‌شناختی در مربیان مراکز اختلال‌ یادگیری خاص
آزیتا محمودپور1، مجتبی امیری مجد2، افسانه قنبری پناه3
1- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،تهران، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد ابهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ،ابهر، ایران(نویسنده مسئول )
3- گروه تربیت و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران ، ایران
چکیده:   (1101 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از استرس شغلی و تعارض کار خانواده بر بهزیستی روان‌شناختی مربیان مراکز اختلال‌ یادگیری خاص بود. روش: جامعه آماری پژوهش شامل تمام مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش اسنثنایی کشور که از آنها 1030 نفر به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل فرم کوتاه پرسشنامه‌ بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989)، پرسشنامه استرس شغلی اورلی و گیردانو (1980)، پرسشنامه تعارض کار- خانواده کارلسون (2000) بودند. داده‌ها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار AMOS تجزیه و تحلیل قرار شدند. یافته‌ها برازندگی مطلوب الگوی فرضی را با داده‌ها تأیید کردند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که استرس شغلی و تعارض کار خانواده به‌طور مستقیم موجب کاهش بهزیستی روان‌شناختی می‌شود. یافته‌های پژوهش رابطه منفی بین استرس شغلی و تعارض کار خانواده را تأیید کرد و نشان داد که متغیر تعارض کار خانواده سهم بیشتری در بهزیستی روان‌شناختی داشته است.
 
 
 

شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: استرس شغلی، بهزیستی روان‌شناختی، تعارض کار - خانواده، مربیان مراکز اختلال‌ یادگیری خاص
متن کامل [PDF 1557 kb]   (364 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/20 | پذیرش: 1400/2/18 | انتشار: 1400/6/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها