رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری در تبیین تأثیر استرس شغلی و تعارض کار - خانواده بر بهزیستی روانشناختی در مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص
|
آزیتا محمودپور1، مجتبی امیری مجد2، افسانه قنبری پناه3 |
1- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،تهران، ایران 2- گروه روانشناسی، واحد ابهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ،ابهر، ایران(نویسنده مسئول ) 3- گروه تربیت و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران ، ایران |
|
چکیده: (1101 مشاهده) |
هدف: پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از استرس شغلی و تعارض کار – خانواده بر بهزیستی روانشناختی مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص بود. روش: جامعه آماری پژوهش شامل تمام مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش اسنثنایی کشور که از آنها 1030 نفر به روش نمونهگیری غیرتصادفی و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل فرم کوتاه پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، پرسشنامه استرس شغلی اورلی و گیردانو (1980)، پرسشنامه تعارض کار- خانواده کارلسون (2000) بودند. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS تجزیه و تحلیل قرار شدند. یافتهها برازندگی مطلوب الگوی فرضی را با دادهها تأیید کردند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که استرس شغلی و تعارض کار – خانواده بهطور مستقیم موجب کاهش بهزیستی روانشناختی میشود. یافتههای پژوهش رابطه منفی بین استرس شغلی و تعارض کار – خانواده را تأیید کرد و نشان داد که متغیر تعارض کار – خانواده سهم بیشتری در بهزیستی روانشناختی داشته است.
|
شمارهی مقاله: 5 |
واژههای کلیدی: استرس شغلی، بهزیستی روانشناختی، تعارض کار - خانواده، مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص |
|
متن کامل [PDF 1557 kb]
(364 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/20 | پذیرش: 1400/2/18 | انتشار: 1400/6/7
|
|
|
|