مقایسه بازداری پاسخ و توجه پایدار کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD) و اختلال کندگامی شناختی (SCT): سهم متمایز ADHD و SCT در مشکلات توجه براساس مدار اجرایی سرد و گرم
|
محمد شادبافی1 ، رقیه عبدالرحیم پور2 ، الناز محمدی 3 |
1- دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز 2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز 3- کارشناسیارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز |
|
چکیده: (1852 مشاهده) |
هدف: مطالعات اخیر اختلالی به نام کندگامی شناختی (SCT) را شناسایی کردهاند که در مشکلات توجه با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD) شباهتهایی دارد و به همین دلیل افراد مبتلا اغلب به اشتباه برچسب ADHD میخورند. هدف این پژوهش مقایسه بازداری پاسخ و توجه پایدار در کودکان مبتلابه ADHD و SCT به منظور تبیین سهم متمایز مشکلات توجه در این دو اختلال است. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسهای بود. شرکتکنندگان در این پژوهش 100 نفر (50 نفر مبتلابه ADHD و 50 نفر مبتلابه SCT) از کودکان پسر مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که به شیوه غربالگری و با استفاده از مقیاس درجهبندی رفتار کودکان (SNAP-IV) و مقیاس SCT به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس از آزمون عملکرد پیوسته برای سنجش بازداری پاسخ و توجه پایدار استفاده شد. درنهایت دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و نرمافزارSPSS 20 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین کودکان مبتلابه ADHD و SCT از نظر بازداری پاسخ و توجه پایدار تفاوت معناداری وجود دارد (0001/0P<). از طرفی نتایج تحلیل واریانس تکمتغیره و بررسی میانگینهای دو گروه نشان از آن بود که کودکان مبتلابه ADHD در بازداری پاسخ و کودکان مبتلابه SCT در توجه پایدار نقص دارند. نتیجهگیری: با توجه به پیشینه پژوهشی و یافتههای این پژوهش چنین به نظر میرسد که کودکان مبتلابه SCT در مدار اجرایی گرم و کودکان مبتلابه ADHD در مدار اجرایی سرد مشکل دارند. |
|
واژههای کلیدی: نارسایی توجه/ بیشفعالی، کندگامی شناختی، بازداری پاسخ، توجه پایدار. |
|
متن کامل [PDF 721 kb]
(617 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/11/30 | پذیرش: 1399/6/22 | انتشار: 1399/12/4
|
|
|
|