مقایسه اثربخشی درمان واقعیت مجازی با نوروفیدبک بر تکانشگری دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی
|
مهدی تبریزی1 ، غلامرضا منشئی*2 ، امیر قمرانی3 ، جواد راستی4  |
1- دانشجوی دکترای مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان 2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان 3- استادیار گروه مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان 4- استادیار گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان |
|
چکیده: (3545 مشاهده) |
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی واقعیت مجازی با نوروفیدبک بر تکانشگری دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون، بررسی و پیگیری بود. جامعه آماری عبارت بود از دانشآموزان 7-12 ساله با اختلال نقص توجه/ بیشفعالی شهر اصفهان که از بین آنها 48 نفر به شیوه هدفمند انتخاب و به شیوه تصادفی به 3 گروه واقعیت مجازی، نوروفیدبک و کنترل (هر گروه 16 نفر) تقسیم شدند. آزمون اسنپ– 4 برای سنجش میزان و نوع اختلال بیشفعالی کودکان بهوسیله مادران آنها تکمیل شد. گروه آزمایش واقعیت مجازی تعداد 10 جلسه مداخله نرمافزار واقعیت مجازی از نوع واقعیت افزوده و گروه آزمایش نوروفیدبک تعداد 30 جلسه درمان نوروفیدبک دریافت کردند. گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. سپس پسآزمون و بعد از آن پیگیری اجرا شد. یافتهها: نتایج نشان داد که واقعیت مجازی و نوروفیدبک در کاهش تکانشگری مؤثرند. آثار آنها در مرحله پیگیری نیز ماندگار است و تفاوت بین میانگینهای دو گروه آزمایش و کنترل نیز معنیدار است (001/0>p). نتیجهگیری: شواهد به دست آمده نشان میدهند که واقعیت مجازی همانند نوروفیدبک در کاهش تکانشگری دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی از نوع تکانشگری مؤثر میباشد.
|
|
واژههای کلیدی: واقعیت مجازی، نوروفیدبک، تکانشگری، ADHD. |
|
متن کامل [PDF 217 kb]
(2231 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1399/2/1 | انتشار: 1399/4/10
|
|
|
|