Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1401
8
1
gregorian
2022
11
1
22
3
online
1
fulltext
fa
تأثیر تمرینهای ادراکی حرکتی بر کنشهای حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی
The Effect of Perceptual Motor Training on motor praxis in children with developmental coordination disorder
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:85%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Calibri",sans-serif"><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span style="font-family:"B Nazanin"">هدف:</span></span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span style="font-family:"B Nazanin""> هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک دوره تمرینهای ادراکی حرکتی روی کنشهای حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">DCD</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span style="font-family:"B Nazanin"">) بود. <b>روش:</b> به این منظور، تعداد 34 کودک مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در دامنه سنی 10 تا 12 سال بهعنوان نمونه انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند (20 نفر در گروه کنترل و 14 نفر در گروه آزمایشی قرار گرفتند) و در آزمونهای پژوهش حاضر شرکت کردند. از پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی والدین 7 (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">DCDQ- 7</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span style="font-family:"B Nazanin"">) و آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی برای تشخیص کودکان </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">DCD</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span style="font-family:"B Nazanin""> استفاده شد. برای بررسی کنشهای حرکتی آزمودنیها از آزمون تولید حرکات دویی، آزمون تصویرسازی کنشی و آزمون دانش استفاده از شیء استفاده شد. آزمودنیهای گروه آزمایشی به مدت هشت هفته در برنامه تمرینی شرکت کردند، اما گروه کنترل در طول این مدت در هیچ برنامه ورزشی مدونی شرکت نکردند. <b>یافتهها:</b> نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">MANCOVA</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span style="font-family:"B Nazanin"">) نشان داد عملکرد آزمودنیهای گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل در آزمون تولید حرکتهای کنشی (در هر دو بخش حرکتهای انتقالی و حرکتهای غیرانتقالی) پس از دوره تمرینی به طور معناداری بهبود یافته است (05/0</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">P< </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span style="font-family:"B Nazanin"">)؛ درحالیکه تفاوت معناداری بین اجرای این گروه در دو آزمون تصویرسازی کنشی و دانش استفاده از شیء در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون دیده نشد (05/0</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">P> </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span style="font-family:"B Nazanin"">). <b>نتیجهگیری:</b> نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد یک دوره برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی باعث بهبود اجرا و تولید اعمال کنشی در کودکان مبتلا به </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">DCD</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:85%"><span style="font-family:"B Nazanin""> میشود درحالیکه تأثیر معناداری روی برنامهریزی اعمال کنشی این کودکان ندارد.</span></span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:90%"><span style="font-family:"Calibri",sans-serif"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:90%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">Objective: </span></span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:90%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif">The aim of this study was survey effect of perceptual motor training on motor praxis of children with developmental coordination disorder (DCD). <b>Method:</b> For this aim, 34 children (10 – 12 years old) selected as sample size and divided into two control and experimental group (20 people were in the control group and 14 people were in the experimental group) and participated in the current tests study. For recognize of DCD problem, Developmental Coordination Disorder Questionnaire- Edition 7 (DCDQ-7) and Bruininks– Oseretsky Test of motor Proficiency was performed. For investigating of motor praxis, the Dewey gesture production test, Praxis imagery questionnaire and knowledge of object use test was performed. The participants of experimental group participates in perceptual motor training for 8 weeks. <b>Results:</b> the results of MANCOVA test show that the performance of experimental group in relation to control group was improved significantly at gesture production test after perceptual motor training (P<0/05). On the other hands, in other tests (Praxis imagery test and knowledge of object use test) was no significant difference between pre and posttest in participants of experimental group (P> 0/05). <b>Conclusion:</b> These results of current study show that perceptual motor training have significant effect on gesture production and performance of motor praxis, but this training skills haven’t effect on motor planning and programing of praxis actions in DCD children.</span></span></span></span></span></span>
اختلال هماهنگی رشدی, تأخیر رشدی, تولید حرکتها, کنش حرکتی
DCD, Developmental Delay, Gesture Production, Motor Praxis
77
88
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-1486-2&slc_lang=fa&sid=1
Abdolrahman
khezri
عبدالرحمن
خضری
rahman.khezry@ut.ac.ir
100319475328460014586
100319475328460014586
Yes
University of Tehran
دکتری تخصصی رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
mahmoud
sheikh
محمود
شیخ
prosheikh@ut.ac.ir
100319475328460014587
100319475328460014587
No
University of Tehran
استاد گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
fazlollah
bagherzadeh
فضل الله
باقرزاده
bagherzad@ut.ac.ir
100319475328460014588
100319475328460014588
No
University of Tehran
دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
Davood
Hominian
داود
حومنیان
hominian@ut.ac.ir
100319475328460014589
100319475328460014589
No
University of Tehran
استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
Rounak
Ebrahimi
روناک
ابراهیمی
rehman.xizri@gmail.com
100319475328460014590
100319475328460014590
No
District 12 of the general Directorate of Education in Tehran
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، آموزگار ابتدایی منطقه 12 اداره کل آموزش و پرورش تهران