Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
21
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر انعطافپذیری شناختی و تابآوری دانشآموزانِ با نقص بینایی شهر یاسوج
The Effectiveness of Mindfulness Training on Cognitive Flexibility and Resilience of Students with Visual Impairment in Yasuj City
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"></span></strong><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">: در پژوهش حاضر، </span>اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر انعطافپذیری شناختی و تابآوری دانشآموزانِ با نقص بینایی (کمبینا و نابینا) شهر یاسوج بررسی شده است. <strong>روش</strong>: این پژوهش به روش نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون </span><span style="font-family:Sakkal Majalla;"><span style="font-size:10.0pt;">–</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزانِ با نقص بینایی مدرسه شقایق شهر یاسوج است که در سال تحصیلی 1397-98 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش نیز شامل تمامی جامعه آماری (10 نفر مورد آموزش ذهنآگاهی قرار گرفتند و 10 نفر دانشآموز که هیچ مداخلهای روی آنها انجام نشد) بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار بهکاررفته در این پژوهش آموزش مداخله ذهنآگاهی، پرسشنامه تابآوری</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">کونر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه انعطافپذیری شناختی مارتین و روبین (1995) بود. روش مداخله ذهنآگاهی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش ارائه شد. دادهها با نرمافزار </span></span> <span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">Spss-21</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">و آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.<strong> یافتهها</strong>: نتایج بهدستآمده از مقایسه پسآزمون مؤلفههای انعطافپذیری شناختی و تابآوری در دو گروه با کنترلکردن اثر پیشآزمون، پس از شرکت در جلسههای مداخلات ذهنآگاهی نشان داد نمرات مؤلفههای انعطافپذیری شناختی و تابآوری دانشآموزانی که در گروه آزمایش شرکت داشتند، نسبت به آنهایی که در گروه کنترل جایگزین شده بودند، افزایش معناداری داشت (05/0 </span></span><span style="font-family:Sakkal Majalla;"><span style="font-size:10.0pt;">≥</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span> <strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">: آموزش ذهنآگاهی میتواند رویکردی مؤثر در انعطافپذیری شناختی و تابآوری افراد کمبینا و نابینا باشد.</span></span><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></strong>
<strong><span style="color:#212121;"><span style="font-size:10.0pt;">Objective</span></span></strong><span style="color:#212121;"><span style="font-size:10.0pt;">: T</span></span><span style="font-size:10.0pt;">he present study aimed to assess the effectiveness of mindfulness training on the cognitive flexibility and resilience of </span><span style="color:#212121;"><span style="font-size:10.0pt;">students with visual impairment </span></span><span style="font-size:10.0pt;">(Low vision and Blind) in </span><span style="color:#212121;"><span style="font-size:10.0pt;">Yasuj City.</span></span><span style="color:#212121;"><span style="font-size:10.0pt;"> <strong>Method</strong>: The method of this research was semi-experimental and pre-test-post-test with control group. The statistical population included all </span></span><span style="color:#212121;"><span style="font-size:10.0pt;">students with visual impairment studying in </span></span><span style="color:#212121;"><span style="font-size:10.0pt;">Yasuj's Shaghayegh School in the academic year of 2018-19. The research sample also included the entire statistical population (10 students recieved mindfulness training and 10 students recieved no intervention by available sampling method). The used instrument, were Mindfulness Intervention Training,</span></span><span style="font-size:10.0pt;"> <span style="color:#212121;">Connor and Davidson Resilience Questionnaire (2003) and Martin and Rubin Cognitive Flexibility Questionnaire (1995). The mindfulness intervention was performed within 8 sessions of 90 minutes for the experimental group. The data were analyzed by using the SPSS21 software and covariance analysis.<span style="background:white;"> <strong>Results</strong>: After comparison of the post-test </span></span>cognitive flexibility and resilience <span style="background:white;"><span style="color:#212121;">components in the two groups with controlling the effect of pre-test, and also, after participation of the experimental group in the </span></span><span style="color:#212121;">mindfulness intervention <span style="background:white;">sessions, it was rejealed that the scores of the experimental group students in </span></span>cognitive flexibility and resilience <span style="background:white;"><span style="color:#212121;">were significantly higher than those of the control group students (P≤0.05). </span></span><strong><span style="color:#212121;">Conclusion</span></strong><span style="color:#212121;">: Mindfulness training can be an effective approach in improving the cognitive flexibility and resilience of </span>low vision <span style="color:#212121;">and blind people.</span></span><span dir="RTL"><span style="color:#212121;"><span style="font-family:B Nazanin;"></span></span></span>
انعطافپذیری شناختی, تابآوری, ذهن آگاهی, کم بینا, نابینا.
Cognitive flexibility, Resilience, Mindfulness, Low vision, Blind
75
86
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-1594-1&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Najafi
فاطمه
نجفی
najafi.f1372@gmail.com
100319475328460013558
100319475328460013558
Yes
Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاصدانشگاه علامه طباطبایی تهران
Vahid
Dastyar
وحید
دستیار
vdastyar95@gmail.com
100319475328460013559
100319475328460013559
No
University of Mazandaran
دانشجوی دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی دانشگاه مازندران