Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1399
10
1
gregorian
2021
1
1
20
4
online
1
fulltext
fa
بهبود کنش های اجرایی و عملکرد خواندن کودکان نارساخوان در بستر تکالیف شناختی رایانه یار
Improving Executive Functions and Reading Performance of Dyslexic Children in the context of Computer-assisted Cognitive Assignments
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">: ناتواناییهای ﻳﺎدﮔﻴﺮی، ازجمله اﺧﺘﻼلهای ﺷایع و ﺷﺎﻳﺪ ﭼﺎﻟﺶﺑﺮاﻧﮕﻴﺰﺗﺮﻳﻦ حیطههای آموزشوپرورش هر کشوری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تکالیف شناختی رایانهیار بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن کودکان نارساخوان</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">انجام شد. </span></span><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">روش</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون </span></span><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">–</span></span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری، کودکان 7 تا 9 سالۀ مبتلابه نارساخوانی شهر مشهد بودند که با استفاده از ابزارهای تشخیصی (ملاکهای </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">DSM</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">-</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">V</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> و آزمون خواندن) انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت آموزش تکالیف شناختی رایانهیار قرار گرفتند، درحالیکه گروه گواه مداخلهای دریافت نکردند. همه آزمودنیها قبل و بعد از آموزش بهوسیله آزمونهای مداد کاغذی (آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) و عملکردی (آزمون برج هانوی، تکلیف برو/ نرو، خردهآزمون تشابهات و خردهآزمون فراخنای ارقام) ارزیابی شدند. </span></span><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">: نتایج نشان داد که گروه آزمایش (10</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">n=</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) در مقایسه با گروه گواه (10</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">n=</span></span></span><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) </span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">در مرحله پسآزمون نمرات بالاتری در خواندن (001/</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p<</span></span></span><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)؛</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> فراخنای ارقام مستقیم (01/</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P=</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)، فراخنای ارقام معکوس (03/</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P=</span></span></span><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">، تشابهات (01/</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p<</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) و نمرات پایینتری در حرکت (01/</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P=</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)، زمان (001/</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P=</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)، خطای ارائه (001/</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P=</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)، خطای حذف (001/</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P=</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) و زمان واکنش (001/</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P=</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) داشتند. </span></span><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">: تکالیف شناختی رایانهیار تأثیر مثبتی بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن کودکان دارای اختلال خواندن دارند. </span></span>
<pre style="text-align:justify;line-height:90%;">
<strong><span style="font-family:Times New Roman,serif;">Objective: </span></strong><span style="font-family:Times New Roman,serif;">Learning disabilities are one of the most common areas in any country's education system<strong>. </strong>The aim of this study was to investigate the effect of computer-assisted cognitive homework on improving the</span> <span style="font-family:Times New Roman,serif;">executive functions and reading performance of children with dyslexia. <strong>Method:</strong> This research was quasi-experimental with pretest-posttest and control group. The statistical population included 8-11 years old children with dyslexia in Mashhad who were diagnosed using DSM-5 and reading tests. The experimental group received computer-assisted cognitive homework training while the control group had no intervention. All participants were assessed by paper-and-pencil tests (reading and dyslexia test (NEMA) and functional tests (Hanoi tower, go/no-go, similarities subtest and digit span subtest) before and after training. </span><strong><span style="font-family:Times New Roman,serif;">Results</span></strong><span style="font-family:Times New Roman,serif;">: Data analysis showed that the participants in the experimental group had significantly higher scores compared to the control group in the post-test phase</span> <span style="font-family:Times New Roman,serif;">on reading (P <0.001), direct digit span (P = 0.01), reverse digit span (P = 0.03) and similarities (p <0.01), and lower scores in movement (P = 0.01), time (P = 0.001), commission errors</span> <span style="font-family:Times New Roman,serif;">(P = 0.01), omission</span> <span style="font-family:Times New Roman,serif;">error (P = 0.001) and reaction time (P = 0.001). <strong>Conclusions:</strong> It seems that computer-aided cognitive assignments have a positive effect on improving the executive functioning and reading performance of children with reading disorder.</span>
</pre>
اختلال خواندن, کنشهای اجرایی, تکالیف شناختی رایانه- یار
Reading disorder, Executive functions, Computer- assisted cognitive assignments
66
51
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-1472-1&slc_lang=fa&sid=1
فاطمه
علی دوستی
alidoosti@khayyam.ac.ir
100319475328460011793
100319475328460011793
Yes
استادیار دانشگاه خیام، گروه آموزشی علوم اجتماعی، روانشناسی و مشاوره، مشهد
نسرین
طلایی ظفر خالص
talainasrin@gmail.com
100319475328460011794
100319475328460011794
No
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خیام مشهد
شیرین
شجاعی فر
shirin.shojaeifar@gmail.com
100319475328460011795
100319475328460011795
No
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه فردوسی