Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
20
3
online
1
fulltext
fa
اثربخشی الگوی عصب روانشناختی خلاق سازی ذهن بر بهبود کارکردهای ادراکی- حرکتی، بینایی- فضایی و حافظه دانشآموزان حساب نارسا پایه اول تا پنجم دوره ابتدایی
The Effectiveness of Neuropsychological Model of Making of Creative Mind on Improving the Functions of Perceptual-Motion, Spatial-Vision, and Memory Children of Dyscalculia
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> پژوهش حاضر به منظور ارزیابی اثربخشی الگوی عصب روانشناختی خلاقسازی ذهن بر بهبود کارکردهای ادراکی- حرکتی، بینایی- فضایی و حافظه در کودکان دارای اختلال یادگیری حساب نارسا بود. <strong>روش:</strong> طرح پژوهش، نیمهآزمایشی همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل 204 نفر از کودکان پایه اول تا پنجم دارای اختلال یادگیری حساب نارسا بود که در سال تحصیلی 97-98 در شهرستان بندرانزلی مشغول به تحصیل بودند. نخست تعداد 30 نفر از دانشآموزان دارای اختلال یادگیری حساب نارسا (که با استفاده از تست وکسلر و ریاضیات کی مت تشخیص داده شدند) به روش نمونهگیری در دسترس و براساس ملاکهای ورود، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، سپس پرسشنامههای ادراکی- حرکتی کراتی، آزمون دیداری- فضایی بلوکهای کرسی و آزمون حافظه آلووی بر هر دو گروه اجرا شد. پس از آن، الگوی عصب روانشناسی خلاقسازی ذهن (پورنسایی، پیرخائفی و صداقتیفرد، 1398) روی گروه آزمایش در 12 جلسه دو ساعته اجرا شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. <strong>یافتهها:</strong> </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">میانگین گروهها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد. نمره کارکرد ادراکی- حرکتی (01/0­</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p></span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> ،4/744</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F=</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)، کارکرد بینایی- فضایی(01/0­</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p></span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> ،5/471</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F=</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) و کارکرد حافظه (01/0­</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p></span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> ،744</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F=</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به صورت معناداری افزایش پیدا کرده است. <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج پژوهش نشان میدهد، الگوی عصب روانشناختی خلاقسازی ذهن در </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بهبود کارکردهای دیداری- حرکتی، بینایی- فضایی و حافظه کودکان حساب نارسا مؤثر است.</span></span>
<strong>Objective:</strong> The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of Neuropsychological Model of Making of Creative Mind on improving the functions of perceptual-motion, spatial-vision, and memory children of dyscalculia. <strong>Method:</strong> The research design was quasi-experimental with control group. The statistical population consisted of 204 children from the first to fifth grade with learning disabilities who were studying in Bandar Anzali in the academic year 2018-2019. Initially, 30 students with impaired learning disorder (diagnosed using Wechsler test and K-Mat mathematics) were selected by convenience and sampling method. Based on the entry criteria they were then divided into two experimental and control groups. then the test of Perceptual-motor of cratty, the test of spatial-visual of Corsi Blocks Task, and the memory test of Alloway were performed on both groups. Subsequently, the neuropsychological model of making of creative mind was administered to the experimental group for 12 sessions (2 hours each), and the control group received no training. All the three questionnaires were again run on both groups. The findings were analyzed using the covariance test. <strong>Result</strong><strong>:</strong> The mean of the groups showed that perceptual-motor function, visual-spatial and memory function in the experimental group were significantly increased as compared to the control group. <strong>Conclusion</strong><strong><span dir="RTL">:</span></strong> The results showed that Neuropsychological Model of Making of Creative Mind improves the functions of perceptual-motion, spatial-vision, and memory children of dyscalculia.
الگوی عصب روانشناختی, خلاقسازی ذهن, دیداری- حرکتی, بینایی-فضایی, حافظه, حساب نارسا
Neuropsychology, Mind creation, visual-motion, spatial-vision, memory, dyscalculia
112
99
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-1246-2&slc_lang=fa&sid=1
علیرضا
پیرخائفی
ghazal.pournesaei@ymail.com
100319475328460012094
100319475328460012094
Yes
گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
غزل سادات
پورنسایی
mahsa.samin@yahoo.com
100319475328460012095
100319475328460012095
No
گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
مجتبی
صداقتی فرد
mojtaba.sedaghati@yahoo.com
100319475328460012096
100319475328460012096
No
گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار