Journal of Exceptional Children
فصلنامه كودكان استثنايي
JOEC
Literature & Humanities
http://joec.ir
1
admin
1682-6612
0
2
10.52547/joec
14
4
13
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
20
3
online
1
fulltext
fa
مقایسه توانایی بازشناسی هیجان چهره در افراد ناشنوا، کمشنوا و عادی
Comparison of Facial Emotion Recognition Ability among Deaf, Semi- deaf and Normal Hearing People
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">:</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه بازشناسی توانایی هیجانها در دانشآموزان عادی، نیمهشنوا و ناشنوای 14 تا 20 ساله شهر مشهد انجام شده است. <strong>روش</strong>:</span> این پژوهش کاربردی و از نوع علی مقایسهای است. برای انجام این پژوهش تعداد 105 دانش آموز به روش</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> نمونهگیری تصادفی طبقهای (برحسب جنسیت و معلولیت) انتخاب و در سه گروه 35 </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نفره عادی، ناشنوا و کمشنوا گمارده شدند. در این مطالعه از نسخه تغییریافته آزمون بازشناسی چهره بنتون (1978) استفاده شده است که چهار زیرمقیاس غم، خشم، شادی و ترس</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">را میسنجد. <strong>یافته ها:</strong> تحلیل واریانس یک راهه و چندمتغیره نشان داد که در مولفه­های بازشناسی هیجان شادی فقط بین گروه ناشنوا و گروه عادی تفاوت معنادار وجود دارد. در مولفه­های بازشناسی هیجان خشم، بازشناسی هیجان ترس و بازشناسی هیجان غم و نمره کل بازشناسی هیجان بین گروه عادی با دو گروه کم شنوا و ناشنوا تفاوت معنادار وجود دارد. بین گروه کم شنوا و ناشنوا در هیچکدام از چهار مولفه تفاوت معناداری وجود نداشت.</span></span> <strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">:</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> دانشآموزان ناشنوا و کمشنوا در </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">درک و پردازش حالتهای هیجانی غم، خشم و ترس به دلیل اینکه تشخیص اینگونه هیجانها نیاز به استفاده از بازنماییهای ذهنی بیشتری دارد، ضعیفتر عمل میکنند.</span></span>
<strong>Objective:</strong> This study aimed to assess and compare the Facial Emotion Recognition Ability of deaf, semi-deaf and normal hearing students (aged 14–20 years) in Mashhad. <strong>Method: </strong>This research is an applied research and of comparative causal type. In order to conduct the research, 105 students were selected by stratified random sampling (By gender and disability) and assigned to normal, semi-deaf, and deaf groups. In this explanatory study, an alternative version of Benton facial recognition test was used; assesing four subscales anger, sadness, happiness and fear. <strong>Results:</strong> One-way and multivariate analysis of variance showed that there is a significant difference in the components of happiness emotion recognition only between the deaf and normal group. There is a significant difference between the normal, deaf and semi-deaf group in the component of anger, fear and sad emotion recognition and total emotion recognition score. There was no significant difference between the deaf and semi-deaf group in any of the four components. <strong>Conclusion:</strong> Deaf and semideaf students are less likely to understand and process emotional states of sadness, anger, and fear because recognizing such emotions requires the use of more mental representations.
بازشناسی هیجان, تشخیص غم, تشخیص شادی, تشخیص ترس, تشخیص خشم, افراد ناشنوا و کمشنوا
Recognition of emotion, Recognition of sadness, Recognition of happiness, Recognition of fear, Recognition of anger, Deaf and semi-deaf people.
146
133
http://joec.ir/browse.php?a_code=A-10-1189-1&slc_lang=fa&sid=1
maliheh
ziaee
ملیحه
ضیایی
maliheh_ziaee@yahoo.com
100319475328460012100
100319475328460012100
Yes
Payame Noor University, Smnan.
دانشگاه پیام نور، سمنان .
Mosa
Tabatabaee
سیدموسی
طباطبایی
seyd mosa tabatabaee@yahoo.com
100319475328460012101
100319475328460012101
No
Payame Noor University, Smnan.
دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور، سمنان .
Mojtaba
Rajabpoor
مجتبی
رجب پور
seyd mosa tabatabaee@yahoo.com
100319475328460012102
100319475328460012102
No
دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران