RT - Journal Article T1 - Effectiveness of Social Skills Training With Multimedia Instruction Methods on Social Adjustment of Students Mentally Disable JF - Research-Institute-for-Education YR - 2021 JO - Research-Institute-for-Education VO - 21 IS - 3 UR - http://joec.ir/article-1-743-fa.html SP - 103 EP - 112 K1 - Multimedia Instructional K1 - Social adjustment K1 - Mentally Disable. AB - هدف: این ‌پژوهش با هدف بررسی ‌تأثیر ‌آموزش ‌مهارت‌های اجتماعی‌ با‌ روش چندرسانه‌ای آموزشی ‌بر رفتارسازشی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه‌ آماری شامل همه‌ دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی پایه هشتم دوره متوسطه اول شهر تهران بود که 40 نفر از آنها انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای‌دهی شدند. گروه آزمایش در هشت جلسه 45 دقیقه‌ای (هفته‌ای یک جلسه) با استفاده از نرم‌افزار آموزشی چندرسانه‌ای محقق ساخته آموزش دیدند ولی به گروه گواه آموزشی ارائه نشد. ابزار جمع­آوری داده­ها، مقیاس رفتار‌‌ سازشی وایلند و برنامه چندرسانه‌ای آموزشی محقق ساخته بود. داده­های به‌دست‌آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که میانگین رفتار سازشی گروه آزمایش به‌طور معناداری بیشتر از گروه گواه بود (001/0 >P). همچنین نمرات رفتار سازشی گروه آزمایش در مهارت‌های ارتباطی، مهارت اجتماعی و مهارت زندگی معنادار بود (001/0 >P) ولی در مهارت حرکتی معنادار نبود. نتیجه‌گیری: نتیجه اینکه برنامه آموزش مهارت‌های اجتماعی به روش چندرسانه‌ای باعث بهبود رفتار سازشی، مهارت ارتباطی، مهارت اجتماعی و مهارت زندگی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شد. بنابراین برنامه­ریزی برای ارائه آموزش به کمک چندرسانه­ای به این دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد. LA eng UL http://joec.ir/article-1-743-fa.html M3 ER -