AU - Siadatian Arani, Sayed Hossein AU - Ashori, Mohammad AU - Faramarzi, Salar AU - Norouzi, Ghasem AU - Spencer, Linda J TI - Investigating the Effect of PERMA Flourishing Educational Program on the Quality of Life of Adolescents with Hearing Impairment PT - JOURNAL ARTICLE TA - Research-Institute-for-Education JN - Research-Institute-for-Education VO - 22 VI - 4 IP - 4 4099 - http://joec.ir/article-1-1654-fa.html 4100 - http://joec.ir/article-1-1654-fa.pdf SO - Research-Institute-for-Education 4 AB  - هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما بر کیفیت زندگی نوجوانان با آسیب شنوایی انجام شده است. روش: روش انجام پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه نوجوانان با آسیب شنوایی 14-17 ساله شهرستان کاشان بودند. 28 نوجوان با آسیب شنوایی با روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (13 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای (هفته‌ای دو جلسه) در برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما شرکت کردند در‌حالی‌که گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی دریافت نکردند و در فهرست انتظار ماندند. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسشنامه کیفیت زندگی نوجوانان سخت‌شنوا و ناشنوا (2011) بود. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کووواریانس چند‌متغیری استفاده شد که با به‌کارگیری نرم‌افزار بسته آماری در علوم اجتماعی (نسخه 26) تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما بر مؤلفه‌های پذیرش و حمایت از خود، برچسب و شرم ادراک‌شده و مشارکت در نوجوانان با آسیب شنوایی تأثیر مثبت و معناداری داشت (0001/0 = P) و با توجه به مجذور اتا به‌ترتیب 65، 86 و 55 درصد تغییرات به علت اثر مداخله بود. نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان به‌منظور بهبود کیفیت زندگی در نوجوانان با آسیب شنوایی از برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما بهره برد. CP - IRAN IN - The University of Isfahan / HezarJerib.st / Isfahan /Iran LG - eng PB - Research-Institute-for-Education PG - 57 PT - Research YR - 2022