TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 20 IS - 3 PY - 2020 Y1 - 2020/10/01 TI - Content Analysis of Farsi Textbooks for Second Period of Elementary School Students with Intellectual Disability Based on William Rummy’s Technique TT - تحلیل محتوای کتاب‌های درسی فارسی دوره دوم ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بر‌اساس الگوی ویلیام رومی N2 - هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی دوره دوم ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بود. روش: 50 درصد از متن، تصاویر، عکس و پرسش‌های هر کتاب، به‌عنوان نمونه مورد مطالعه به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد، برای تعیین میزان درگیری دانش‌آموز با محتوای منتخب از کتاب درسی فارسی از الگوی ویلیام رومی استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان از آن است که میزان درگیری دانش‌آموز با متن، در پایه چهارم، پنجم و ششم به‌ترتیب (0، 0 و 005/0)؛ میزان درگیری دانش‌آموز با عکس و تصاویر به‌ترتیب (45/1، 17/0 و 5/0) و میزان درگیری دانش‌آموز با پرسش‌ها به‌ترتیب (49/0، 58/0و 1/1) بود. نتیجه‌گیری: درمجموع می‌توان نتیجه گرفت که کتاب‌های درسی فارسی دوره دوم ابتدایی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی از لحاظ متن جزء کتاب‌های غیرفعال و از لحاظ پرسش‌ها جزء کتاب‌های فعال محسوب می‌شوند. همچنین از لحاظ عکس و تصاویر کتاب‌های پایه چهارم و پنجم غیرفعال و کتاب پایه ششم فعال است. SP - 98 EP - 89 AD - KW - Content Analysis KW - William Rummy’s Technique KW - Farsi textbooks KW - Intellectual Disability (ID). UR - http://joec.ir/article-1-516-fa.html ER -