RT - Journal Article T1 - Positive Features in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Systematic Review of Research JF - Research-Institute-for-Education YR - 2022 JO - Research-Institute-for-Education VO - 22 IS - 2 UR - http://joec.ir/article-1-1417-fa.html SP - 7 EP - 18 K1 - Symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder K1 - Hyperfocus K1 - Creativity K1 - Eentrepreneurship AB - هدف: اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی(ADHD)، اختلالی عصبی- تحولی است که چگونگی مدیریت آن برای اطرافیان چالش‌برانگیز است. برخی از ویژگی های رفتاری بیماران باعث می شود که آنها به جای مختل کننده، سازگار باشند. هدف: بررسی ویژگی‌های روانشناختی اختلال ‌نارسایی ‌توجه/ بیش‌فعالی با رویکرد مثبت به توانایی‌های این افراد است. روش: با جستجوگر گوگل کلید‌واژه‌های فارسی و انگلیسی ویژگی‌های مثبت در افراد ADHD در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی Iranmedex ، Irandoc ، Magiran ،SID و پایگاه‌های خارجیPubMed, Springer, ProQuest, Scopus ,Elsevier MEDLINE, , Cochrane جمع‌آوری و به‌صورت مروری نظام‌دار بررسی شد. یافته‌ها: در کل ۱۰۳ مقاله‌ منتشرشده انگلیسی و فارسی با موضوع رویکرد مثبت به ویژگی‌های روان‌شناختی در اختلال نارسایی توجه و بیش‌فعالی بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۲۰ به دست آمد که از این تعداد۳۶ مقاله معیار ورود به بررسی را داشتند. این پژوهش نشان داد که خلاقیت، بیش‌تمرکزی و کارآفرینی از ویژگی‌های مثبت تأیید‌شده در افراد دارای اختلال ‌نارسایی ‌توجه/بیش‌فعالی است. نتیجه‌گیری: بسیاری از پژوهشگران با بررسی علایم اختلال ‌نارسایی ‌توجه/ بیش‌فعالی معتقدند که توانمندی‌هایی در این افراد است که به‌عنوان مزیت و مهارت بوده و می‌تواند راهبردی برای جبران کمبودها در افراد مبتلا به این اختلال باشد. LA eng UL http://joec.ir/article-1-1417-fa.html M3 ER -