TY - JOUR T1 - The Educational Contents and Preparing Educable Mentally Retarded Children on Independent Life Skills from Parents’ and Teachers’ Viewpoint TT - محتوای آموزشی وآماده سازی کودکان کم توان ذهنی آموزش‌پذیر در زمینه مهارتهای زندگی مستقل از دیدگاه معلمان و والدین JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 5 IS - 3 UR - http://joec.ir/article-1-426-fa.html Y1 - 2005 SP - 271 EP - 294 KW - Independent life skills KW - Educational contents KW - Mental retardation N2 - هدف پژوهش حاضر این بود که محتوای آموزشی تدوین شده برای کودکان کم توان ذهنی تا چه اندازه آنها را برای زندگی مستقل آماده می کند؟ شینوها را یوشینوری در گردهمایی ISEC 2000 در زمینه محتوای مهارتهای زندگی مستقل‌ پنج‌مقوله‌: 1) حفظ بهداشت‌ مناسب‌ 2) آرامش‌ بخشی‌ 3) درک‌ دنیای‌ پیرامون‌ 4) تحرک‌ وجنبش‌ و 5) برقراری‌ ارتباط را مطرح می‌کند که این پنج مقوله به لحاظ نظری مبنای پژوهش حاضر برای بررسی محتوای مهارتهای زندگی مستقل است. بر اساس دیدگاه مذکور پرسشنامه ای تدوین شد که کاملا نمایانگر حیطه‌های مورد نظر در این دیدگاه بود. روایی صوری ابزار ساخته شده به تایید تعدادی از متخصصین رسید و اعتبار آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 0/92 بدست آمد. جامعه‌ آماری‌ این‌ تحقیق‌ کلیه‌ معلمان‌ و والدین‌ مدارس‌ ابتدایی‌ کم‌ توان‌ ذهنی‌ آموزش‌ وپرورش‌ شهر تهران‌ بودند. مدارس مزبور بر اساس کیفیت نیروهای آموزشی آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامۀ مذکور نظرات 200 نفر از اولیاء و معلمان‌ کودکان‌ کم‌ توان‌ ذهنی‌ از پنج‌ مدرسه‌‌ که‌ هر یک‌ در مناطق‌ جغرافیایی‌ شرق‌و شمال‌ شرق‌، مرکز و غرب‌ تهران قرار داشتند،مورد بررسی قرار گرفت. این افراد شامل کلیۀ معلمان مدارس انتخاب شده در مناطق جغرافیایی نامبرده بودند.والدین هم از بین افرادی انتخاب شدند که بنا به نظر معلمان و مشاورین مدارس از تحصیلات لازم برای پاسخگویی به پرسشنامه برخوردار بودند. . پس‌ از جمع‌‌آوری‌ و استخراج‌ اطلاعات‌ تعداد 172 پرسشنامه‌ کامل‌ بودند‌ و بقیۀ‌پرسشنامه‌ها بعلت‌ عدم‌ تکمیل‌ و ناقص‌ بودن‌ از جریان‌ تحلیل‌ خارج‌ شدند. نتایج‌ تحلیلها نشان‌ داد که‌ هم‌ والدین‌ و هم‌ معلمان‌ بر این‌ باورند که‌محتوای‌ آموزشی‌ موجود با توجه به دیدگاه یوشینوری تأثیر مثبت‌ و بالایی (بیش‌ از 70%) را برمهارتهای‌ زندگی‌ مستقل‌ کودکان‌کم‌ توان‌ ذهنی‌ داشته‌ است‌. بر اساس نتایج این پزوهش توصیه‌های زیر مطرح شده‌اند: تحلیل محتوای آموزشی بر اساس دیدگاه مطرح شده، بازنگری‌ در محتوای‌ آموزشی بر اساس تحلیل محتوا‌، کاربردی‌ کردن‌ محتوای‌ آموزشی بر اساس دیدگاه مطرح شده‌، آموزش‌مهارتهای‌‌ زندگی‌ مستقل بعنوان‌ برنامه‌های‌ اصلی به کودکان کم توان ذهنی‌ و آموزش‌ معلمان‌ در این‌ زمینه‌. M3 ER -