TY - JOUR T1 - The effect of educational games on short-term memory and dictation of Primary school students with specific learning disabilities TT - تأثیر بازیهای آموزشی بر حافظهکوتاه‌مدت و املای دانش‌آموزان پایه ابتدایی با ناتوانیهای ویژه یادگیری JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 9 IS - 4 UR - http://joec.ir/article-1-306-fa.html Y1 - 2010 SP - 367 EP - 374 KW - Educational games KW - Short-term memory KW - Dictation KW - Learning disabilities. N2 - هدف: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر بازیهای آموزشی (دومینوی رابطه ـ چی گم‏شده) بر حافظه کوتاه‏مدت و املای دانش‏آموزان پایه ابتدایی با مشکلات ویژه یادگیری(اختلال در نوشتن) پرداخته است. روش: در این تحقیق نیمه‌آزمایشی،30 دانش آموز (15 دختر و 15 پسر ) با مشکل یادگیری ، باروش نمونه‏گیری تصادفی ساده از بین دانش‏آموزان مراجعه کننده به مرکز آموزشی و توانبحشی مشکلات ویژه یادگیری که در پایه دوم دبستان مشغول به تحصیل بودند، انتخاب و از لحاظ ویژگیهای جمعیت‏شناختی همگن شدند. ابتدا با استفاده از خرده‏آزمون حافظه عددی وکسلر و آزمون املا(محقق‏ساخته) ،از آنان پیش‌آزمون گرفته شد .سپس بازیهای آموزشی (دومینو رابطه–چی گم‏شده )در 15 جلسه، هفته‏ای دو بار، به مدت 30 دقیقه اجرا شد و مجدداً از آنان پس‏آزمون به عمل آمد و تاثیر بازیها بر حافظه کوتاه مدت و املای این دانش‏آموزان، مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌‏ها: داده‏ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره، تحلیل کوواریانس درون موردی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.یافته‏ها نشان دادند که بازیهای آموزشی، در افزایش کارکرد حافظه کوتاه‏مدت و پیشرفت در نمرات آزمون املای این دانش آموزان تأثیر دارد. این تأثیر در دانش‌آموزان دختر و پسر به استثنای عامل دقت که در دختران بیشتر بود، تفاوت معناداری نداشت. .نتیجه‏‌گیری:بازیهای آموزشی بر کارکرد حافظه کوتاه مدت و املای دانش‌آموزان با اختلال در نوشتن، مؤثر بود. به این ترتیب می‏توان از بازیهای آموزشی برای پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان دختر و پسر سود جست. M3 ER -