RT - Journal Article T1 - The Effect of Cognitive Computer Games on Working Memory, Attention and Cognitive Flexibility in Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder JF - Research-Institute-for-Education YR - 2014 JO - Research-Institute-for-Education VO - 14 IS - 1 UR - http://joec.ir/article-1-198-fa.html SP - 19 EP - 34 K1 - Cognitive computer games K1 - working memory K1 - attention K1 - cognitive flexibility AB - هدف: اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، اختلالی عصب روانشناختی است که با سه ویژگی اصلی یعنی نارسایی توجه، بیش فعالی و تکانشگری توصیف می­شود. هدف از مطالعۀ حاضر، اثربخشی بازی­های رایانه­ای شناختی بر بهبود حافظۀ کاری، توجه و انعطاف­پذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD می­باشد. روش : پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی(پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه) است. در این مطالعه، 20 نفر از دانش­آموزان مراجعه کننده به مرکز مشاوره شهرستان دیوان­دره که بر اساس ملاک­های تشخیصی پرسشنامۀ کانرز، مصاحبۀ بالینی و پرسشنامۀ علایم مرضی( CSI_4) به عنوان دانش­آموز مبتلا به ADHD شناسایی شدند و به صورت نمونه­گیری در دسترس انتخاب و پس از همتاسازی آنها بر اساس هوشبهر و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به صورت تصادفی به 2 گروه آزمایشی(10 نفر) و گواه(10 نفر) تقسیم شدند. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون برابری لوین و کوواریانس پردازش گردید. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده­های پیش­آزمون و پس­آزمون گروه آزمایش و گواه نشان داد که دو گروه در حافظۀ کاری، توجه و انعطاف­پذبری شناختی با یکدیگر تفاوت معناداری دارند. نتیجه‌گیری: بازی­های رایانه­ای شناختی باعث بهبود حافظۀ کاری، توجه و انعطاف­پذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD می‌شود. بازی­های رایانه­ای منجر به کوتاه شدن زمان واکنش کودکان و کار با آن، بهبود مهارت­های تحلیل اطلاعات و افزایش فعالیت قشر پیش پیشانی کودکان دارای اختلال ADHD می­شود. LA eng UL http://joec.ir/article-1-198-fa.html M3 ER -